اشتباهات رایج یادگیری پیانو

اشتباهات رایج در یادگیری پیانو

اشتباهات رایج در یادگیری پیانو

اشتباهات رایج یادگیری پیانو، با وجود تلاش بسیاری که می‌خواهد، فرصت عالی برای بهبود ارتباط با خود، رشد شخصی و لذت بردن از زمان وجود دارد. متأسفانه بسیاری از افراد در ابتدای یادگیری پیانو، اشتباهات زیادی را مرتکب می‌ شوند. هر چه بیشتر این اشتباهات در تمرین‌ها مانده، برطرف کردن آن‌ها دشوارتر می‌شود. اگر شما نیز در حال یادگیری پیانو هستید، مهم است که از این اشتباهات آگاه باشید و در صورتی که قبلاً به آن‌ها افتاده‌اید، به آن‌ها پرداخت کنید.

الگوی انگشت گذاری و حالت مچ دست اشتباه

انگشت گذاری و زاویه مچ دست بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای بر کیفیت اجرا تأثیر بگذارد. در بیشتر موارد، برای هر قطعه موسیقی، توجه به انگشت گذاری و زاویه مچ دست بسیار مهم است، اما اگر حتی پس از انجام این توصیه‌ها، قطعه به خوبی نوازده نمی‌شود یا مشکلات خاصی در اجرای نت‌ها وجود دارد، بهتر است با مربی خود مشورت کنید و اگر روش دیگری برای انگشت گذاری ارائه شود، آن را امتحان کنید.

تمرین نامنظم

اصولا، نظم یکی از عوامل اصلی پیشرفت در هر کاری است، از جمله یادگیری پیانو. یکی از اشتباهات رایج در یادگیری پیانو عدم داشتن نظم در تمرین است. برای بهبود عملکرد در نواختن پیانو، تمرین منظم و پیوسته بسیار مهم است. تکرار مداوم درس‌های آموخته شده، آن‌ها را در حافظه ثابت می‌کند و در نهایت به مهارت تبدیل می‌شود. مدت زمان تمرین روزانه بستگی به پیشرفت شما دارد، اما می‌توان گفت که حتی 15 دقیقه تمرین روزانه می‌تواند نتایج بهتری نسبت به تمرین دو روز در هفته و هر بار 2 ساعت داشته باشد. با این حال، برای پیشرفت بهتر، تمرینات خود را جدی بگیرید و زمان کافی را برای تمرین روزانه در نظر بگیرید.

اشتباهات رایج یادگیری پیانو

وضعیت نادرست بدنی هنگام نواختن

یکی از اصول اساسی تمرین پیانو، حفظ وضعیت صحیح بدن است. نشستن خیلی دور یا نزدیک، خیلی بالا یا پایین، باعث مشکلات کمری و سایر مشکلات جسمانی می‌شود. همچنین وضعیت نشستن نوازنده پشت پیانو، از منظر ظاهری و تأثیر آن بر مخاطبان، بسیار اهمیت دارد.

موقع نفس کشیدن، اگر شکم شما به پیانو نزدیک است یا اگر مجبورید دستان خود را بکشید تا به کلیدها برسید، وضعیت نشستنتان مناسب نیست. بهترین حالت نشستن این است که لبه صندلی خود را بنشینید، هر دو پا به‌صورت متقاطع روی زمین قرار گیرند، سر و کمر راست باشد و مانند این باشد که یک کتاب روی سر خود قرار داده‌اید. فاصله شما با کلیدهای پیانو باید به‌گونه‌ای باشد که انگشتان به‌راحتی روی کلاویه‌ها قرار گیرند و آرنج و بازوهای شما کنار بدنتان آزاد باشند.

استفاده نکردن از مترونوم و نشمردن ریتم

مترونوم می‌تواند یک یار خوب برای تمرین‌های شما باشد. استفاده از مترونوم به شما کمک می‌کند تا علاوه بر سرعت و ریتم، تکنیک خود را هم تقویت کنید. همچنین هنگام آماده شدن برای اجرا با سایر نوازندگان نیز بسیار کاربردی است. مطالعات نشان داده است که تمرین با مترونوم می‌تواند شما را به نوازنده بهتری تبدیل کند.

از طرفی دیگر، شمارش ریتم یکی از دلایل اصلی زیبایی و گوش‌نواز بودن یک قطعه موسیقی است. شمارش ریتم تا اندازه زیادی اشتباه در نواختن قطعه را کاهش می‌دهد و جزئیات زیبای آن را دقیق‌تر به نمایش می‌گذارد. نتیجه اجرای یک آهنگ بسیار ساده توسط یک نوازنده مبتدی و یک نوازنده حرفه‌ای بسیار متفاوت است؛ مهم‌ترین علت آن، توجه به ریتم و جزئیات توسط نوازنده حرفه‌ای است.

استفاده بیش‌ازحد از پدال راست

پدال سمت راست برای سازمان‌دهی صدای سیم‌های پیانو طراحی شده است. استفاده از این پدال می‌تواند کیفیت اجرا را بهبود بخشد و برخی از ضعف‌های نواختن پیانو را پنهان کند. با این حال، زیاد استفاده کردن از این پدال در طول تمرین ممکن است هنگام اجرا، اشتباهات شما را پوشش دهد. به‌طور کلی، این موضوع ممکن است در کوتاه‌مدت به نتایج مثبت منجر شود، اما در طولانی مدت، ضعف‌های شما ممکن است تقویت شده و به نحوی در ذهن شما تثبیت شوند.

اشتباهات رایج یادگیری پیانو

نواختن قطعه‌های موسیقی بسیار سخت یا بسیار آسان

تمرین پیانو ممکن است نیازمند چالش باشد، اما باید به نکاتی توجه کنید. یادگیری موسیقی یک فرآیند زمان‌بر است و پیشرفت در پیانو به تدریج رخ می‌دهد. اگر با انجام یک تمرین چالش برانگیز و دشوار، احساس ناامیدی کنید و احساس کنید که نمی‌توانید موفق شوید، بهتر است که به تمرین‌هایی با این مشکلات سراغ نروید. انجام تمرینات بسیار دشوار ممکن است باعث ایجاد تکنیک نادرست در نواختن شود. از طرف دیگر، انجام تمرینات بسیار آسان هم می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند؛ اگر برای مدت زمان طولانی فقط تمرینات آسان را انجام دهید که بدون چالش هستند و احساس پیشرفت نکنید، ممکن است خسته شوید. بهتر است که به تدریج پیش بروید و قطعات را با توجه به ظرفیت و مهارت خود انتخاب کنید.

نواختن با سرعت‌ بالا قبل از تسلط بر قطعه موسیقی، اشتباهات رایج یادگیری پیانو

باید با یادگیری با سرعت کم شروع کنید تا ذهن و حافظه عضلات به خوبی تمامی نت‌ها، جزئیات و ظرافت آنها را به‌یاد بسپارد و دست‌ها با ذهن به هماهنگی برسند. سپس می‌توانید به تدریج سرعت را افزایش دهید، زیرا در این زمان دقت و مهارت همراه است.

انتظار پیشرفت سریع در موسیقی و عجول بودن

یادگیری نواختن پیانو چالش برانگیز و زمان‌بر است. بعد از شروع یادگیری پیانو، بسیاری از افراد این سؤال را مطرح می‌کنند که چه مدت زمانی طول می‌کشد تا به طور کامل نواختن پیانو را یاد بگیرند؟ همانطور که قبلاً گفته شد، یادگیری این ساز نمی‌تواند در یک شب اتفاق بیافتد. یکی از اشتباهات رایج در یادگیری پیانو و پیانو دیجیتال، انتظار این است که در مدت زمان کوتاهی به استادی در نوازندگی پیانو تبدیل شویم. اگرچه اشتیاق به پیشرفت سریع طبیعی است، اما باید بدانیم که پشت هر نوازنده برجسته و معروف، سال‌ها تمرین و تجربه نهفته است.

برچسب ها: بدون برچسب

2 پاسخ

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *