ساز موسیقی طبلک

ساز موسیقی طبلک

ساز موسیقی طبلک نوعی ساز موسیقی برای یادگیری و آموزش ریتم موسیقی هست . هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند از این سازاستفاده کنند و با علم موسیقی آشنا شوند . در ادامه قصد داریم این ابزار موسیقی را بیشتر معرفی کنیم .

ساز موسیقی طبلک

کلمه طبلک به معنی طبلی کوچک می باشد که ظاهر آن نیز به شکل طبل است . طبلک یک آلت موسیقی است که برای تمرین کودکان و بزرگسالان  برای درک مفهوم ریتم در موسیقی می باشد . برخی دیگر از انواع طبلک ها بدنه ای از جنس پلاستیک فشرده دارند که جهت استفاده کودکان برای ریتم شناسی می تواند گزینه مناسب تری باشد تا بتوانند پس از آن ساز اصلی مورد علاقه خود را انتخاب نموده و مشغول یادگیری آن شوند . مربی های موسیقی معمولا الگوهای ریتمیک را در ابتدا به کودکان می آموزند و پس از آن کودکان با استفاده از این الگوها و مهارت ساده ای که برای نواختن طبلک لازم است ، شروع به ضربه زدن روی طبلک می کنند . البته ساز های دیگر نیز می توانند با ساز موسیقی طبلک همراهی کنند و قطعه ای زیبا را بنوازند . معمولا به کارگیری دایره زنگی ، مثلث ، شیکر و… می تواند هماهنگی بسیار مناسبی با طبلک ها داشته باشد و صدای ساز را برای هنر جو دلنشین تر و خوشایند تر کند . نکته مهم علاقه مند کردن کودکان و بزرگسالان به نواختن موسیقی و درک و دریافت آن می باشد . یادگیری موسیقی نه تنها یک مهارت و هنر محسوب می شود بلکه به ذهن انسان کمک می کند و سبب بالاتر رفتن تمرکز و افزایش اعتماد به نفس نیز می شود .

ساز موسیقی طبلک چیست ؟

تنبک یکی از مهم ترین اجزای موسیقی سنتی ایرانی می باشد. تنبک در کنار دیگر ساز های کوبه ای ایرانی به دو صورت تکنوازی و همنوازی نواخته می شود که در حال حاضر تمرکز استادان این ساز بیشتر بر روی تکنوازی و تکنیک نوازی تنبک معطوف گردیده است. آموزش تنبک در موسیقی ایرانی پایه و اساس ریتم شناسی است و نقش خیلی مهمی در آن دارد.

جنس طبلک

همان طور که گفتیم اگر می خواهید موسیقی یاد بگیرید و یا فرزندتان را با موسیقی آشنا کنید ، ساز موسیقی طبلک وسیله بسیار مناسبی برای شروع آموزش ریتم شناسی در موسیقی می باشد . به طور کلی ضربات منظم را می توان روی بدن ( اصطلاحا بادی پرکاشن ) روی میز ، دست زدن ، بشکن زدن و… ایجاد نمود و طبلک وسیله ای مانند تنبک است که این ضربات منظم برای شناخت ریتم در موسیقی روی آن نواخته می شود . تا هم جنبه یادگیری ریتم و هم نوازندگی ساز را برای کودکان و بزرگسالانی که می خواهند تازه با موسیقی آشنا شوند داشته باشد . طبلک ها از جنس های مختلفی می باشد ، جنس برخی از آن ها از سفال می باشد که اگر این وسیله برای کودکان خریداری شود ممکن است به خاطر شکننده بودن سفال عمر کوتاه تری نسبت به دیگر جنس های آن داشته باشد .برای ساختن طبلک معمولا از پوست حیوانات استفاده می کنند . این پوست به ویژه اگر پوست بز باشد صدای خوبی هنگام برخورد ضربه با ساز ایجاد خواهد کرد . اگر جنس بدنه آن نیز سفالی نباشد به راحتی توسط کودکان جا به جا می شود و مشکلی برای ساز نیز ایجاد نمی گردد . طبلک ابعاد کوچکتری نسبت به تنبک دارد که این موضوع از نام این ساز نیز مشخص است . ارتفاع و قطر دهانه آن تقریبا نوزده سانتی متر است . معمولا در هنگام خرید انواع طبلک ها کاور مخصوص برای نگهداری آن نیز در کنار ساز وجود دارد .

آموزش طبلک

موسیقی می تواند باعث آرامش روحی و روانی کودکان شود و اضطراب را از آن ها دور کند ، بهتر از دوران کودکی آن ها را با موسیقی و انواع صوت ها آشنا کنید تا از مزیت های آن بهره مند شوند . بهترین سن برای آموزش سازهای ابتدایی به کودکان سنین بین دو تا پنج سالگی است و قدرت یادگیری کودکان در این سال به اندازه ای است که بسیار راحت می توانند متد های مختلف را متناسب با سنشان فرا گیرند . باید توجه کنیم که آموزش ریتم به افراد بزرگسال کار راحتی است در حالی که آموختن آن به کودکان با چالش های زیادی رو به رو است ، به همین دلیل است که مربیان نمی توانند از یک سری متدهای یکسان برای هر دو رنج سنی استفاده کنند و دقیقا به همین علت است که اخیرا مربیان موسیقی ، یادگیری ساز موسیقی طبلک را برای آموزش کودکان پیشنهاد می دهند . معمولا مربی های موسیقی ابتدا الگوهای ریتمیک را به کودکان می آموزند و پس از آن کودکان با استفاده از این الگوها و مهارت ساده ای که برای نواختن طبلک لازم است ، شروع به ضربه زدن روی طبلک می کنند و ساز های دیگر نیز می توانند با آن همراهی کرده و قطعه ای را بنوازند . نکته مهمی که باید به آن پرداخت علاقه مند کردن کودکان و بزرگسالان به نواختن موسیقی و درک و دریافت آن می باشد .

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *