زایلوفن چیست

تفاوت بلز و زایلوفون

زایلوفون

زایلوفون سازی است که معمولا در خانواده سازهای کوبشی قرار می گیرد اما در اینگونه ساز ها نحوه صدا دهی و اصلا خود ساز با دیگر سازهای کوبه ای متفاوت است چرا که در این ساز هر چند که به وسیله ضربه صدا تولید می شود اما صدایی که تولید می شود فقط یک صدای صرف برای تولید ریتم نیست بلکه هر یک نت مشخصی را اجرا می کند .که در اداه به این پرداخته ایم.

درست است که زایلوفن سازی است که به سن خاصی محدود نیست اما به دلیل ساختار ساده و همچنین به دلیل نواختن ساده آن معمولا در مورد توجه همه سنین مخصوصا کودکان قرار می گیرد؛به ترتیبی که از دستة اولین سازهایی می باشد که به کودکان دلبند شما عزیزان آموزش داده می شود.مدل های کوچک تر آن برای استفاده کودکان تولید شده است. به این صورت که بسیار سبک و قابل حمل هستند و کودکان می توانند ارتباط خوبی با این نوع ساز برقرار کنند.

ساز کوبه‌ای (Percussion Instrument)

خانواده‌ی سازهای کوبه‌ای از ممبرافون‌ها (پوست صداها) و ایدیوفون‌ها (خودصداها) تشکیل می‌شود. صدا در سازهای ممبرافون‌ها یا درامز، از طریق ضربه بر روی غشایی که محکم بر روی قاب کشیده شده است، ایجاد می‌شود. ایدیوفون‌ها سازهایی هستند که صدا در آن‌ها با لرزش خود ساز در واکنش به ضربه تولید می‌شود. نوازندگان سازهای کوبه‌ای (پرکاشنیست‌ها) سازهای خود را با دست یا توسط ادواتی که مخصوص ضربه زدن هستند (مانند چوب درام، چکش درام، ترکه یا برس سیمی) می‌نوازند.

تفاوت زایلوفن و بلز

زایلوفون چیست؟

از سازهایی که صدای زیبایی دارد و نواختن آن نیز کار چندان سختی نمی باشد، ساز زایلوفون یا Xylophone  می باشد. این ساز احتمالا ریشه ای اندونزیایی دارد و معنای آن در زبان یونایی آوای چوبی می باشد.زایلوفون سازی است که معمولا در خانواده سازهای کوبشی قرار می گیرد اما در اینگونه ساز ها نحوه صدا دهی و اصلا خود ساز با دیگر سازهای کوبه ای متفاوت است چرا که در این ساز هر چند که به وسیله ضربه صدا تولید می شود اما صدایی که تولید می شود فقط یک صدای صرف برای تولید ریتم نیست بلکه هر یک نت مشخصی را اجرا می کند.

ساز بلز چیست؟

این ساز کوبه ای ساخته شده از چوب، فلز یا پلاستیک است.ساختمان و شکل بسیار ساده شده ی ساز زیلوفون بوده از میله ها یا تیغه های فلزی کوچک و رنگی با طول های مختلف که کنار هم همانند کلید های پیانو چیده شده اند. هنگامی که یک نوازنده با پتک یا چوب به میله ها ضربه می زند، هر یک از تیغه ها صداهایی را تولید می کنند. هر تیغه برای تولید یک صدای خاص تنظیم شده است.طول های مختلف تیغه ها در این ساز سبب شده که هر یک از آنها صدای متفاوتی ایجاد کند.ساز بلز به عنوان یک ساز موسیقی کودکانه از این جهت برای کودکان مناسب و عالی است که نیازی به کوک کردن تیغه ها نداشته یا امکان تولید صدای ناخوشایند در اثر در رفتن کوک ها نیست. نواختن آنها بسیار ساده است (اما تسلط بر آنها چالش برانگیز است) بنابراین ساز بلز اسباب بازی مناسبی برای بچه ها است تا آنها را با آلات موسیقی آشنا کند‌.

بلز چیست

 تفاوت بلز و زایلوفون

هر دو ساز از دسته سازهای کوبه ای و شبیه هم هستند هستند ولی از نظر تولید صدا و اندازه ساز زایلوفون بزرگتر و روی پایه قرار می گیرد به علاوه صدای قوی تری را تولید می کند.بلز ساده ترین و ابتدایی ترین ساز از انواع ساز های موسیقی است در واقع ساز کوچک شده ساز زیلوفون است که ساختمان و ظاهر آن به گونه ای طراحی شده است تا برای کودکان مناسب باشد و آنها را به یادگیری و آموختن موسیقی سوق دهد. همانطور که قبلا نیز در مقاله معرفی نظریه هوش های گاردنر نیز گفته شد ، هوش موسیقیایی یکی از آنها بوده که شناخت به موقع آن می تواند مسیر مناسبی را برای آموزش فراهم آورد.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *