خرید-بلز-2

راهنمای خرید بلز برای کودکان

خرید بلز

خرید بلز با پایه چوبی یا پلاستیکی با ماندگاری طولانی و کلیدهای چند رنگ پر جنب و جوش با علامت CC باعث می‌ شود. تا کودک شما همیشه برای بازی هیجان داشته باشد. کودک شما با یادگیری نواختن این ساز می‌ تواند به یکی از نوازندگان مبتدی موسیقی تبدیل گردد. بازی آموزشی بلز مخصوص کودکان بصورت کامل و دقیق تنظیم شده است. به طوری که هر کلید در این ساز به نت‌ های اختصاص داده شده است با یک ساز واقعی مطابقت دارد. و این امر موجب می‌ شود تا کودک شما تجربه‌ ای عالی از یادگیری موسیقی داشته باشد. بلز یک ساز آموزشی ایده آل برای پسران و دختران ۱ ساله تا ۱۸ ماهه و حتی پیش دبستانی است.

جنس ساز بسیار مهم است معمولا نوعی که برای تمرین کودکان در منزل طراحی شده از پلاستیک با کیفیت و تیغه های فلزی است که باید نت ها درست و دقیق باشند.

ساز بلز چه کاربردی دارد؟

زیلوفون یا xylophone که در کشور ایران به آن بلز می گویند. از یک قاب یا بدنه چوبی یا پلاستیکی ساخته شده است. روی این بدنه یا قاب تعدادی میله فلزی قرار داده می‌ شود. که هر یک از این میله‌ ها طول‌ های مختلفی دارند. بنابراین گام‌های موسیقی گوناگونی می سازند. هر چه میله بلندتر باشد، گام پایین‌ تر است. این صداها بیشتر اوقات به ترتیب صعودی، یعنی از کم به بالا مرتب می شوند. در سمت چپ پایین ترین صداها وجود دارند. و هر چه به سمت راست نزدیک می‌ شویم صدا بلند تر و میله‌ ها کوتاه تر می‌ شوند.

بلز برای تمرین موسیقی کودکان بسیار کاربردی می باشد. برای تولید صدا دو عدد وسیله که سر آن‌ها به شکل دایره می باشد وجود دارد. که شما با ضربه زدن روی هر یک از این میله‌ ها می‌ توانید یک نت موسیقی خاص را ایجاد نمایید. برای مثال، برای کودکان می توانید تمام میله هایی را که برای آهنگ خاصی لازم نیست بردارید. این بازی بیشتر برای آموزش موسیقی کودکان مبتدی استفاده می شود. زیرا کار با آن بسیار راحت است.

تاریخچه استفاده از بازی آموزشی بلز

منبع اصلی این ساز مشخص نیست. با این حال، آنچه مشخص می‌ باشد این است که، بلز ریشه در آسیا و آفریقا دارد. در قرن ۱۵تا ۱۶ میلادی سازهای کوبه ای از طریق جنگ های صلیبی به اروپا گسترش پیدا کردند. در ابتدا ساز بلز در سیرک ها توسط نوازندگانی خاص نواخته می شده است. اما بعدا ار آن این وسیله درون ارکستر ادغام شد. برای مثال: آویز چوبی در آثار کارل ارف نقش مهمی دارد.

بلز کودکان یا از چه موادی ساخته می‌ شود؟

بلزها از چوب ساخته می شوند. چوب انواع مختلفی دارد. اما قاعده ساخت به این شکل است که: هر چه چوب بهتر باشد، صدای بهتری تولید خواهد نمود. البته برخی از سازندگان نیز سازهای ارزان‌ تری را ارائه می‌ نمایند. که از مواد مصنوعی مانند پلاستیک ساخته می‌ شوند، اما ویژگی‌ های صدای آن ها بسیار زیباتر از سازهای ساخته شده از چوب واقعی می باشد. در صورتی که میله‌ ها از فلز ساخته شده‌ باشند دیگر نمی‌ توان آن را یک بلز دانست بلکه یک گلوکن اسپیل است.

ساختار این دو ساز کوبه‌ای اساسا بسیار شبیه به هم می باشد، شاید به همین دلیل به آن بلز می گویند. تنها تفاوتی که در این دو مدل دیده می‌ شود اختلاف در اندازه می‌ باشد. گلوکن‌ اشپیل بسیار کوچک‌ تر است، نت‌ ها بلندتر هستند. و نسبت به بلز تا حدودی شیک‌ تر به نظر می‌ رسند. بلزها معمولا از چوب و پلاستیک ساخته می شوند. در اصل به سازهایی که از میله‌ های مربوطه آن از جنس فلز ساخته شده اند گلوکن اسپیل می گویند.

مواردی که در خرید بلز باید توجه کنیم

 هنگامی که قصد دارید یک بازی آموزشی برای کودک خود بخرید پیش از هر چیزی بایستی توانایی ها و نیازهای او توجه نمایید. کودک شما ممکن است هیچ علاقه ای به جورچین نداشته باشد ولی بخواهد ساعت های متمادی روی سازهای گوناگون موسیقی عمل کند. به همین علت اولین و اصلی ترین چیزی که بایستی در نظر داسه باشید علاقه و توانایی او است. بازی آموزشی بلز برای کودکانی که عاشق نواختن سازهای گوناگون می باشند. و با شنیدن صداهای گوناگون به وجد می آیند می تواند بهترین انتخاب باشد.

دومین گزینه ای که در زمان خرید ساز بلز بایستی به آن توجه نمایید مناسب بودن دستگاه برای سن کودک شما است. بعضی از این سازها برای رنج سنی خاصی تولید می گردند و ممکن است برای کودک شما مناسب نباشند.

کیفیت و دوام جنسی که می خرید پازل گمشده ای می باشد که خیلی ها هیچ اهمیتی به آن نمی دهند. بعضی از سازها می باشند که از چوب و پلاستیک عالی ساخته می شوند. و می توانند صداهای عالی هم تولید کنند. اگر می خواهید ساز بلز صدا و تُن خوبی تولید نماید بایستی به دنبال فروشگاهی باشید که بهترین کیفیت را در اختیار مشتریان قرار می دهد.

استفاده از ساز بلز برای کودکان

همانگونه که بیان شد، این ساز از تعدادی تیغه فلزی با اندازه‌های گوناگون ساخته شده است. و هر یک از این تیغه‌ ها برای نت خاصی طراحی شده‌ اند؛ در اینصورت با ضربه زدن روی آن‌ ها صدای آن نت تولید می‌ گردد.

ولی چرا این ساز در موسیقی کودکان استفاده می‌ شود؟ در حقیقت، شکل و ساختمان ساده این ساز به نوعی طراحی گردیده است. تا کودکان بتوانند راحت‌ تر با آن ارتباط برقرار نمایند. از طرفی نوازندگی ساز بلز با ضربه‌ زدن انجام می‌ گیرد. و ایجاد ضربه برای کودکان خیلی جذاب می باشد. همانگونه که بیان شد در ساخت این ساز از رنگ‌ های گوناگونی استفاده می‌ شود. و این مسئله علاوه‌ بر اینکه برای کودکان جذاب است، یادگیری نت‌ ها را نیز برای آنها آسان‌ تر می سازد. همچنین اندازه این ساز به‌ صورتی می باشد که نواختن آن نیز برای کودکان راحت‌ تر می باشد. در این‌ میان، یکی از قابلیت های مهم ساز بلز برای کودکان این می باشد که این ساز ساده و کودکانه بوده و نیازی به کوک کردن ندارد.

خرید-بلز

انواع بازی‌ ساز بلز برای کودکان

ما به طور کلی بین بلزهایی که دارای جعبه صدا و آن هایی که جعبه صدا ندارند تمایز قائل می شویم. در ادامه مشخصات و همچنین مزایا و معایب هر دو نسخه را با هم بررسی خواهیم کرد.

خرید ساز بلز دارای جعبه صدا

جعبه صوتی در واقع یک جعبه چوبی می باشد که از بالا و پایین باز است. و زیر میله ها قرار می‌ گیرد. هنگامی که به میله ها ضربه وارد می‌ شود، صدا به لطف جعبه صدا بسیار واضح و بلند می‌ شود، زیرا چوب به شکلی ساخته شده است که این ارتعاشات را به خوبی تقویت نماید.

مزایای خرید بلز دارای جعبه صدا

  • صدای بهتر
  • حجم بالاتر
  • احساس کیفیت بالا

معایب خرید بلز دارای جعبه صدا

  • حجیم
  • سنگین
  • تا حدودی گران تر می باشند.

بنابراین یک جعبه صدا می‌ تواند ویژگی‌ های صوتی بلز را بهبود بخشد. از طرفی، ساز گران تری بوده و حمل و نقل آن دشوارتر می باشد، زیرا جعبه صدا آن را بسیار بزرگ تر و سنگین تر می کند. اگر یک بلز کلاسیک را در نظر بگیرید بیش از ۶۰ سانتی متر عرض دارد، پس طبیعی است که جعبه صدای بزرگ و حجیم‌ تری داشته باشد.

ساز بلز بدون جعبه صدا

در بلزهای بدون جعبه صدا، میله ها فقط به یک قاب چوبی و پلاستیکی متصل می گردند. که به خوبی یک جعبه صوتی بزرگ نمی لرزد. این موضوع موجب می شود صدا کمتر بلند و صدادار باشد. از طرف دیگر، حمل و نقل چنین ساز بسیار ساده تر از مدل قبلی می باشد. کودک شما به آسانی می تواند آن را حتی درون کیف خود قرار دهد. کیفیت این مدل به حدی پایدار می باشد که میله‌ها در جایی که به آن تعلق دارند ثابت می‌‌ شوند. که این موضوع از لیز خوردن میله‌ ها از روی چارچوب، حتی در صورت قرار دادن کیف در حالت کج جلوگیری می‌ نماید.

مزایای خرید بلز بدون جعبه صدا

  • حمل و نقل آسان تر
  • فضای زیادی را اشغال نمی کنند
  • قیمت پایین‌تری دارند

معایب خرید بلز بدون جعبه صدا

  • کیفیت صدای ضعیف تر
  • کیفیت اجرای نت کمتر احساس می‌ شود

به دلیل خواص حمل و نقل بهبود یافته، بلزهای بدون جعبه صدای انعطاف پذیرتری داشته و همچنین شما می‌ توانید آنها را برای تمرین به بیرون از منزل ببرید. البته این کار با جعبه صدا هم امکان پذیر می باشد. اما سخت تر است. و فضای بیشتری نیاز دارد.

کدام بازی آموزشی بلز برای یادگیری موسیقی کودکان مناسب‌ تر است؟

اگر به دنبال ساز مبتدی برای کودک خود هستید، باید به طرحی که برای کودکان مناسب است توجه ویژه ای داشته باشید. خرید یک بلز ارکستری گران قیمت برای یک کودک کم سن و سال که تازه شروع به کار کرده و می‌خواهد وارد مرحله یادگیری موسیقی شود، منطقی به نظر نمی‌رسد. در عوض برای کودک شما یک  ساز بلز کوچک (بسته به سن) در محدوده یک تا دو اکتاو بسیار مفیدتر است.

همان طور که گفته شد برخی از مدل های بلز دارای میله‌های رنگارنگ هستند. این یک جنبه صرفاً تزئینی نیست، بلکه به بسیاری از مبتدیان کمک می کند تا قطعات را تمرین کنند. رنگ‌های زنگ‌ها می‌توانند کمک خوبی برای یادگیری یک قطعه جدید باشند. به عنوان مثال، می توانید یک نت خاص را با رنگ قرمز در دفتر نت مشخص کنید که روی ساز نیز قرمز است. همچنین مجموعه‌هایی در دسترس هستند که از یک بلز رنگارنگ و یک دفتر تمرین تشکیل شده‌اند که در آن رنگ‌های میله‌ها انتخاب می‌شوند. این امر یادگیری یادداشت ها را حتی برای کودکان کوچکتر و بازیگوش هم خیلی آسان می‌ کند.

خرید-بلز-3

خرید بلز بهترین مارک

اگر بخواهیم تنها یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک ساز بلز به شما معرفی کنیم شاید مقداری در حق سایر برندهای باکیفیت بازار کم لطفی کرده باشیم. زیرا برندهای باکیفیت زیادی وجود دارند که در زمینه تولید این وسیله فعالیت می کنند. و معرفی یک برند خاص به عنوان بهترین مارک بلز بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. از آن جایی که وب سایت ما یک رسانه علمی و آموزشی می باشد. و نه تبلیغاتی.

در ادامه لیستی از بهترین برندهای بازی آموزشی بلز را به شما معرفی می‌ نماییم:

  • بلز  هانگر
  • ساز بلز کروماتیک
  • بلز هولا
  • ساز بلز خورشید
  • بلز رها
  • ساز بلز سالار
  • بلز وودن باکس
  • ساز بلز کاوانی

نکات مهم برای خرید بلز

البته، همه اولویت‌های یکسانی ندارند که کدام ویژگی محصول برایشان مهم تر است. اما در ادامه مهم ترین معیارهایی را که قبل از خرید بلز باید به آنها توجه نمایید را فهرست کرده ایم:

قیمت بلز

  • قیمت بیشتر به نوع و جنس آن بستگی دارد. مانند تمام آلات موسیقی، محدوده قیمت نسبتا به سمت بالا باز است، زیرا بسیاری از مدل های خاص نیز وجود دارند که از چوب خاص ساخته شده اند. طبیعی است که چنین ابزار ویژه ای نسبت به مدل‌ های ساخته شده از جنس پلاستیک قیمت گران‌تری هم داشته باشند. هرگز به سراغ خرید مدل‌ های خیلی ارزان نروید. زیرا معمولا فاقد کیفیت هستند.

اندازه بلز

  • همان طور که در بالا توضیح داده شد، اندازه نقش مهمی در نوع ساز بلزی که می خرید دارد. البته قبل از هر چیز باید تشخیص دهید که چه ویژگی برای کودک شما در الویت قرار دارد. خرید بلز مناسب برای کودکان با ۱۲ نت طبیعتا به فضای بسیار کمتری نسبت به یک بلز بزرگ با بیش از ۳۰ میله نیاز دارد. که قطعاً برای گروه های همراه مناسب است. بزرگترین نمونه بلز نمونه ارکستر می باشد که باید تا حد امکان چند کاره باشد و به کیفیت صدای بالایی نیاز دارد.

متریال بلز

  • بهتر است میله ها از جنس آلومینیوم و رزوناتورها یا قاب ها از چوب ساخته شوند. انواع گوناگونی از چوب برای ساخت این دستگاه استفاده می شود.

برای مثال چوب درخت افرا برای قاب و بدنه طنین انداز و چوب رز هم می‌ تواند به جای آلومینیوم برای ساخت میله‌ ها مورد استفاده شود. جنس سرهای کوبنده نیز برای صدا مهم است. با سرهای نرم، مانند آنهایی که از پشم ساخته شده اند، صدا تا حدودی کسل کننده و آرام می‌باشد. دقیقا برعکس مدل‌هایی که با پتک‌ های چوبی و پلاستیکی ارائه می شود که صدای آنها بسیار سخت و نسبتا بلند است.

رنگ محصول

  • در بلزهای بزرگ برای بزرگسالان، میله ها و بدنه ساز به رنگ چوب طبیعی است. در این مدل‌ ها رنگ بدنه ساز معمولا روشن است. در حالی که میله‌ های آن معمولا قهوه ای مایل به قرمز تیره می باشد. همیشه هنگام خرید بلز برای کودکان به رنگ آن توجه نمایید. در بسیاری از مدل‌های کوچک‌ تر مناسب برای کودکان، میله‌ها به رنگ‌های رنگین‌ کمان رنگ‌ آمیزی شده‌اند. به‌ طوری‌ که مبتدیان کوچک راحت‌ تر ترتیب نت‌های یک آهنگ را به خاطر می‌آورند.

تجهیزات جانبی خرید بلز

  • یکی دیگر از مهم‌ ترین معیارهای مهمی که هنگام خرید بلز باید به آن توجه نمایید، لوازم جانبی همراه ساز است. اکثر مدل ها با یک یا دو چکش عرضه می گردند. با این حال، برای تغییر صدا، می توانید پتک‌ های اضافی ساخته شده از مواد دیگر را نیز خریداری کنید. گاهی اوقات درون بسته بندی یک کیف یا پوشش برای ساز نیز قرار داده می شود که در آینده برای نگهداری بلز بسیار مفید است. زیرا پیدا کردن پوشش دقیق به تنهایی می تواند یکی از دغدغه‌ های مهم شما هنگام خرید بلز باشد.

معرفی کتاب بلزمن توسط نیلوفر شهبازی

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *