هنگ درام

ساز هندپن یا هنگ درام

معرفی ساز هنگ درام و ساختار ساز

در این روزها، سازهای مختلفی وارد بازار شده‌اند و بسیاری از هنرجویان علاقه‌مند به یادگیری این سازها هستند. بدون شک، شما هم دربارهٔ ساز هندپن یا هنگ درام شنیده‌اید. شاید این واژه شما را یاد قبایل سرخ‌پوش یا آفریقایی می‌اندازد، اما در حقیقت این ساز توسط دو فرد سوئیسی ابداع شده است. ساز هندپن به عنوان یکی از موفق‌ترین سازهای ابداعی شناخته می‌شود و به تازگی محبوبیت فراوانی در بین مردم پیدا کرده است.

این ساز دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است و صدایی بسیار متفاوت دارد که توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. به طور خاص، در جلسات یوگا، مدیتیشن و توسط درمانگران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله، تمام جزئیات دربارهٔ ساز هنگ درام را به صورت کامل توضیح می‌دهیم، تا در صورت علاقه‌مندی، شما هم بتوانید اقدام به یادگیری این ساز فوق‌العاده کنید.

بررسی تاریخچه هنگ درام

همانطور که می‌دانید، ساز هندپن جزء دسته‌ی سازهای کوبه‌ای-ملودیک قرار می‌گیرد. این ساز از دو صفحه با شکل بیضی تشکیل شده است که به صورت کامل قرینه کنار هم قرار می‌گیرند. جنس این ساز از فلز است و شبیه به یک سفینه ی فضایی است. اگرچه ساز هندپن به تازگی وارد عرصهٔ موسیقی شده است، اما ابداع و استفاده از آن به دو دههٔ گذشته برمی‌گردد. جالب است بدانید که اولین آهنگ با استفاده از این ساز در سال 2000 رونمایی شد.

این ساز ارزشمند و منحصربه‌فرد توسط سابینا شارر و فلیکس روهنر ساخته شده است. در آن زمان، جهت حفظ اصالت ساز، این دو مخترع از مشتریان خود نامه‌ای دست‌نویس می‌خواستند تا دلیل خریدشان را توضیح دهند.

همه چیز در مورد ساز هنگ دارم و ساختار آن

این ساز از دو قسمت تحتانی و فوقانی ساخته شده است و از جنس استیل نیتریت است. قسمت بالایی ساز را دینگ می‌نامند که مرکز نت‌ها را تشکیل می‌دهد و با استفاده از چکش، تولید می‌شود. این قسمت حدوداً 7 تا 8 نت را شامل می‌شود. بخش پایینی ساز را هندپن یا گو می‌نامند. این قسمت یک حفره عمیق به شکل لوله دارد و با نواختن لبه‌ها، نت مربوط به حفره تولید می‌شود. ابعاد این ساز قطری 52 سانتیمتر و ارتفاع 24 سانتیمتر دارد. در طول سال‌ها، نسخه‌های مختلفی از این ساز ساخته شده و کیفیت آن بهبود یافته است. نوازندگی این ساز با استفاده از انگشتان دست انجام می‌شود و حتی مبتدیان نیز به راحتی می‌توانند آن را یاد بگیرند. به همین دلیل، روزانه تعداد زیادی از افراد برای به دست آوردن آرامش و یادگیری موسیقی، به ساز هنگ درام مراجعه می‌ کنند.

 هنگ درام

هنگ درام

نت اصلی یا دینگ (Ding) در ساز هندپن

برای ایجاد صدای بم، باید به سمت نت اصلی یا دینگ برویم. دینگ، که به عنوان پایین‌ترین نت در ساختار نت استفاده می‌شود، ارتباطی با مقیاس نت ندارد و حتی با استفاده از نت‌های ثابت در دو ساز مختلف، می‌توانیم دینگ‌های متفاوتی ایجاد کنیم. برای نوشتن نت دینگ، از یک علامت برای تمایز آن از سایر نت‌ها استفاده می‌کنیم.

D / A C D E F G A

در این مثال، متوجه می‌شویم که دینگ یا نت اصلی در ساز هنگ دارم، نت D یا “ر” در سیستم نت‌های فارسی است.

فضای مشخصی که هر نت بر روی ساز هنگ درام قرار دارد، یک فضای خاصیتی به نام “Tone Field” دارد. این فضا به شکل یک دایره یا بیضی است و بر اساس تحقیقات صورت گرفته در زمینه فرم نت‌ها، شکل بیضی برای Tone Field نت‌های هنگ درام نتایج فوق‌العاده‌ای در مورد حجم، پایداری و انتشار صدا این ساز به ارمغان می‌آورد. همچنین، شکل بیضی افکت‌های بصری فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد.

توجه داشته باشید که به دست آوردن اندازه صحیح فیلدهای تن (Tone Field) بر روی بدنه ساز بسیار مهم است و هر سانتیمتری از آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

تنظیم کردن تیونینگ در نت‌ های ساز

همانطور که می‌دانید، تنظیم و تیون کردن ساز قبل از نواختن آن، مرحله‌ای بسیار مهم است. در واقع، حدود 65 درصد از تلاشی که در تولید ساز هنگ درام صورت می‌گیرد، به این بخش اختصاص دارد.

همه چیز در مورد ساز هنگ درام و تعداد نت ‌ها

در نسخه نرمال این ساز، روی بدنه قوس بالایی 7 نت دیده می‌شود و صفحه بالایی دارای یک نت دینگ است. اما در روزهای اخیر، سازندگان تغییراتی در ساز ایجاد کرده‌اند و تعداد نت‌ها را به 13 عدد افزایش داده‌اند.

گام در ساز هنگ درام (Scales)

سازهایی که دارای نت هستند، از الگوهای خاصی به نام “سکیل” (Scale) پیروی می‌کنند. و بر اساس اصول خاصی عمل می‌کنند. الگوی سکیل، یک سری گام است که فواصل نت‌ ها را مشخص می‌ کند. و ساز نیز از این الگوها پیروی می‌کند و بر اساس چیدمان خاصی نواخته می‌شود.

هنگ درام

هنگ درام

چرا هنگ درام گران است؟

متأسفانه، این ساز یکی از گران‌ترین سازهای موجود در جهان است. دلیل این گرانی ممکن است به دلیل زمان بر بودن و پیچیدگی فرآیند تولید آن باشد. همچنین، آلیاژ و فلزی که برای ساخت این ساز استفاده می‌شود، نیاز به فرم‌ دهی دارد و یکی از دشواری‌ های تولید در این ساز، دستیابی به نت‌ها با دقت و صحیح بودن آن‌ها است. این کار معمولاً با استفاده از ابزارها و دستگاه‌های ویژه و با استفاده از چکش انجام می‌شود. به طور کلی، این فرآیند علاوه بر طولانی بودن زمان، نیازمند مهارت، دقت بسیار بالا و منابع زیادی است.

صدای منحصر به فرد در ساز هندپن

تمام افرادی که یکبار به صدای این ساز گوش می‌دهند، آرامش و احساس خاص آن را درک می‌کنند. حضور فراوان هارمونیک در این ساز، باعث ایجاد یک صدای زیبا و بی‌نظیر می‌شود. زمانی که شما یکی از نت‌ها را به صدا درمی‌آورید، بدنه یکپارچه ساز باعث ایجاد لرزش در سایر نت‌ها می‌شود و شما می‌توانید یک صدای گرم و منحصربه‌فرد را بشنوید.

یادگیری این ساز به صورت ابتدایی بسیار آسان است و با تمرین و شناخت نت‌ها، به راحتی می‌توانید آن را فرا بگیرید. در حقیقت، در همان ابتدای یادگیری، شما می‌توانید صدای دلپذیر این ساز را به طرز زیبا و دلنشینی بشنوید و از آن لذت ببرید.

همه چیز در مورد ساز هنگ درام و نحوه نگه داری و مراقبت از آن

با توجه به کار و زحمتی که در ساخت این ساز صرف شده است، باید با دقت و مراقبت بیشتری از آن مراقبت کنید. اگرچه هنگ دارم از فلز ساخته شده است، اما صفحه رویی آن بسیار آسیب‌پذیر است و ممکن است در صورت ضربه شدید از کوک خارج شود. همچنین، به هیچ عنوان در حین نواختن ساز از دستبند یا انگشتر استفاده نکنید، زیرا ممکن است به ساز صدمه وارد شود.

لازم به ذکر است که ساز هنگ درام در برابر دماهای بسیار گرم و سرد حساس است و ممکن است از کوک خارج شود. بنابراین، بهتر است آن را در آب و هوای متعادل نگهداری کرده و از روغن‌های ویژه‌ای که همراه ساز ارائه می‌شوند، استفاده کنید.

متداول ترین نوع ساز هنگ درام

با توجه به اینکه ساز هنددرام کوک ثابتی دارد و نیازی به تنظیم دستی کوک ندارد (بلکه با نت‌هایی که با گام مشخص ساخته شده‌اند قابل نواختن است)، بهتر است هنگام خرید یک کوک مطابق با سلیقه خود تهیه کنید. رایج‌ ترین گام که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند، رِ مینور است، اما باید توجه داشت که انتخاب نوع گام به طور کامل به سلیقه شخصی و انتخابی فرد بستگی دارد.

نکته!

ساز هندپن به صورت سفارشی نیز برای موسیقی‌دانان حرفه‌ای ساخته می‌شود و قادر است تا 16 نت و 2 نت بیس را ایجاد کند.

جمع بندی

در جهان، انواع مختلفی از سازها وجود دارند که هرکدام طرفداران خاص خود را دارند. یکی از این سازها، ساز هنگ درام است که در حال حاضر توجه بسیاری از هنرمندان را به خود جلب کرده است. صدای آرامش بخش و دلنشینی که این ساز ارائه می‌دهد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله، در مورد ساز هنگ درام به طور جامع نوشته شده است.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *