مراحل آموزش موسیقی به کودکان

مراحل آموزش موسیقی به کودکان

مراحل آموزش موسیقی به کودکان در منزل

می‌ توانید کودکان خود را برای یادگیری موسیقی در خانه آماده کنید. و سپس در صورت تمایل، آن ها را به آموزشگاه‌ های حرفه‌ ای موسیقی ببرید. در این مقاله، ما سعی کرده‌ ایم شما را با مراحل آموزش موسیقی به کودکان آشنا کنیم و نکات لازم در این زمینه را بررسی نماییم. زمانی که والدین در منزل به کودکان خود آموزش می‌دهند، این کار برای آنان به یک سرگرمی لذت‌بخش تبدیل می‌شود و برای کودکانشان نیز یادگیری مهارتی جدید و ارزشمند در کنار افرادی که دوستشان دارند، می‌ باشد.

به منظور شکل گیری چنین تجربه ای، نیاز است که والدین با مراحل آموزش موسیقی به کودکان خود آشنایی داشته باشند. و بدانند که این کار را از کجا و چگونه شروع کنند. این مراحل عبارتند از:

تهیه منابع

در اولین مرحله بایستی منابعی را بیابید که با اصول آموزش خانگی شما هماهنگ و سازگار باشد.

منابع آموزش یادگیری خانگی اغلب با منابع آن در آموزشگاه ها یکی می باشند و تفاوت چندانی ندارند. در نهایت به منظور یافتن این منابع میتوانید در ابتدا از معلمان موسیقی سوال نمایید تا نام بهترین و معتبر ترین منابع موجود را به شما معرفی نمایند.

شما میتوانید از کتابخانه ها، فروشگاه های کتاب دست دوم و فروشگاه های آنلاین کتاب، این منابع را تهیه کنید.

مراحل آموزش موسیقی به کودکان در تیریز

تهیه ابزار موسیقی

در مرحله دوم از آموزش موسیقی به کودکان در منزل، تهیه آلات نواختن موسیقی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. با این حال، شما به ابزارهای خاص برای آموزش موسیقی به کودکتان نیاز ندارید.

بسیاری از دروس موسیقی را می‌توانید بدون استفاده از آلات به کودک خود آموزش دهید. می‌توانید به صحبت کردن، زمزمه کردن و ایجاد صداهای مختلف پرداخته و از صدای خود به جای آلات استفاده کنید.

علاوه بر این، می‌توانید با کف زدن، پا کوبیدن، ضربه زدن با انگشتان، تکان دادن قسمت‌های مختلف بدن و حرکاتی دیگر، موسیقی را به کودکتان آموزش دهید. این اقدامات همچنین می‌تواند علاوه بر آموزش موسیقی، خلاقیت و ابداع را نیز به کودک شما یاد بدهد.

ابزار های ارزان قیمت دیگری هم هستند که میتوانید از آنها برای آموزش اولیه موسیقی استفاده کنید. این ابزار ها عبارتند از:

۱. ضبط کننده پلاستیکی

یکی از ابزار های ساده و ارزان برای این کار، ضبط کننده پلاستیکی است. طرز کار آن هم به این صورت می باشد که کودکتان به منظور ایجاد نت های گوناگون، انگشتان خود را بر روی حفره هایی قرار می دهد و سپس آنها را از آن حفره ها بر می دارد.

۲. طبل های دستی کوچک

این طبل ها در اشکال گوناگون و در اندازه های مختلف در دسترس هستند. این طبل ها ساده و ارزان قیمت هستند و روال کارشان نیز راحت می باشد. طبل های دستی جهت یادگیری ریتم بسیار مفید واقع می گردند.

۳. زنگ های دستی

این ساز های کوچک و ارزان برای هنر دوستان مبتدی و به خصوص کودکان، ابزار کارآمدی تلقی می شوند. آنها را میتوان با تکان دادن یا حرکت دادن نواخت. جنس این ساز ها بسیار محکم است و بصورت تکی یا بسته ای به فروش می رسند.

موارد بیان شده بیشتر برای آشنایی کودکان با موسیقی و آموزش های اولیه مناسب است. برای آموزش حرفه ای کودکتان بهتر است که آن ها موسیقی را در مهد کودک یا آموزشگاه بیاموزند. در ادامه برای مربیان و معلمان آموزشگاه های موسیقی مراحل آموزش موسیقی به کودکان را شرح می دهیم.

مراحل آموزش موسیقی به کودکان در آموزشگاه

کودکان وقتی قصد دارند آموزش موسیقی را در آموزشگاه آغاز کنند، بهتر است که مربیان و سایر دست اندرکاران آموزشگاه  ابعاد گوناگون و متعدد دخیل در این حوزه را مورد توجه قرار دهند.

برای آموزش موسقی به کودکان برای مربیان و معلمان موسیقی

آموزش مرحله به مرحله

در نظر گرفتن این نکته بسیار مهم می باشد و نادیده گرفتن آن باعث می شود که کودک در حالت کلی از آموختن موسیقی بیزار شود. شما نیاز است مرحله به مرحله پیش بروید و کلیه ی اطلاعات جدید را برای کودکان به طور کامل توضیح بدهید. به عنوان مثال «این یک دکمه C وسط است که بین کلید های سه گانه و باس زندگی می کند و برای اجرای یک ضرب قلاب دوزی از آن ب کار برده می شود. نواختن آن نیز به این صورت است …»

در مثال بیان شده، مفاهیم موسیقی بسیاری پنهان شده است. به عنوان مثال T کودک برای آموختن آن چه که بیان کردیم بایستی به مفاهیم ریتم، آهنگ و اصطلاحات موسیقی مسلط باشد؛ در غیر این صورت، نکات بیان شده، ذهن او را مشوّش می نماید و یادگیری را به تاخیر می اندازد.

مراحل آموزش موسیقی به کودکان در تبریز

از معلوم شروع کنید و به سراغ مجهول بروید

به عنوان مثال، معلمی برای آموختن کتاب های خطی موسیقی، از یک داستان قدیمی یک خانه به کار می برد. درس اول از یک تخته وایت برد شروع می شود که روی آن خطوط چوبی قرار گرفته است.

عکسی از مربی در حال آموزش موسیقی در آموزشگاه

پنج برای تریبل، پنج برای باس و … و این تبدیل به یک داستان خواهد شد. آن معلم در ابتدا دو دیوار بر تخته می کشد و از بچه ها، برای بیشتر درگیر کردن آن ها در فرآیند یادگیری، می خواهد حدس بزنند که آن چه بر تخته است چه چیزی است؟

اگر نتوانستند حدس بزنند، یک دودکش و چند پنجره می کشد و آنقدر ادامه می دهد تا آنها یک صدا بگویند :«خانه»! مفهوم خانه در ذهن کودکان از پیش جا افتاده است و آن ها با این مثال، دروس موسیقی را بهتر یاد می گیرند.

استفاده از روش های گوناگون برای تکرار

یادگیری هر مفهوم تازه ای، با تکرار و تمرین آسان تر و بهتر صورت می گیرد. برای یاد دادن موسیقی، آن را بار ها و بار ها تکرار نمایید و از کودکان بخواهید این کار را تکرار کنند.

برای مثال، در آموزش مفهوم کلی این که بعضی از نت ها روی خطوط قرار می گیرند. و بعضی دیگر هم در فضا ها، میتوانید کودکان را رو به روی تخته سفید بنشانید، خانه موسیقی را برای آنها رسم نمایید و بگویید که نت ها بر روی کلیه خطوط و فضا های خانه زندگی می کنند.

مجموع این روش ها تاثیر بسیاری در یادگیری موسیقی دارد.

جمع بندی 

داشتن آگاهی کامل از مراحل آموزش موسیقی به کودکان، این مراحل را خیلی راحت تر و لذت بخش تر می سازد. شما به عنوان والدین کودک میتوانید مفاهیم اصلی و ابتدایی موسیقی را برای کودکانتان شرح دهید. و سپس به آموزش مفاهیم عمیق تر و سخت تر موسیقی به آنها بپردازید. در این نوشته تلاش کردیم این مراحل را هم در خانه و هم در مهد کودک یا آموزشگاه برای شما توضیح دهیم.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *