تاثیر موسیقی بر روان

تاثیر موسیقی بر اعصاب و روان

دانشمندان عقیده دارند که تاثیر موسیقی بر روان این است که سبب ایجاد حس منسجم، وحدت گروهی و ایجاد ارتباط بین افراد می‌شود. مثلا وقتی سرود ملی در میادین ورزشی پخش می‌شود و یا آهنگ های اعتراضی موقع تظاهرات و راهپیمایی، باعث می‌شود افراد احساس هدف مشترکی کنند. یا وقتی یک زوجی برای همدیگر آهنگ های عاشقانه ارسال می کنند، احساس پیوندی عمیق تر می کنند.یکی از جذاب ترین و اصلی ترین تاثیرات اجتماعی موسیقی در ایجاد دلبستگی ایمن بین مادر و فرزنده. لالایی هایی که مادر برای فرزندش می خواند و ارتباطی که از این طریق شکل می گیرد مشخص می کند که موسیقی می تواند در برقراری یه ارتباط خوب و حس انسجام موثر باشد.

تاثیر موسیقی بر یادگیری فرد

گوش دادن به موسیقی حتی در حین کار سبب بهبود عملکرد و یادگیری فردی خواهد شد،  مثالا شاید برای خود شما هم پیش آمده باشد که با گوش دادن به موسیقی در حین مطالعه و یا انجام کار خود، بازدهی بیشتری نسبت به حالت معمول داشته باشید.نتیجه پژوهش های بسیاری در این زمینه نشان داده است زمانی که حین انجام کار، موسیقی مناسبی پخش می شود فرد عملکرد ذهنی و شناختی بهتر و کارآمدتری روی پیش برد کارها خواهد داشت. برای مثال زمانی که این موسیقی از نوع شاد باشد می تواند باعث بالا رفتن سرعت پردازش افراد شود.دسته بندی موضوعی موسیقی بسیار زیاد است برای مثال موسیقی آرامش بخش ، موسیقی حماسی ، موسیقی فوکوس یا متمرکز و … که در کارهای مختلف می توانید از آن ها استفاده کنید.

تاثیر موسیقی بر کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن

در پژوهشی که در سال 2013 انجام شد، 3 گروه شرکت کننده را با یک عامل استرس زا درگیر کردند و از آن ها تست سنجش استرس گرفتند. تفاوت میان این 3 گروه در این بوده است که برای یک گروه موسیقی آرامش بخش پخش کردند ، برای گروه دیگر صدای موج آب و برای گروه آخر هم هیچ صدایی پخش نشد.نتیجه این آزمایش به پژوهشگران نشان داد گروهی که به موسیقی آرامش بخش گوش می کردند خیلی زود توانستند اثرات استرسی را که تجربه کرده بودند از بین ببرند.بنابراین با گوش دادن به موسیقی مناسب می توانیم استرس خودمان را کمتر کنیم و با توجه به اینکه استرس باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و … خواهد شد ، با کم کردن استرس به وسیله موسیقی درمانی، سیستم ایمنی قوی تری خواهیم داشت.

تاثیر موسیقی در اسلام

تاثیر موسیقی بر میزان خستگی

موسیقی آرامش بخش می تواند باعث کمتر شدن خستگی شما شود و حتی استقامت شما را در زمان انجام کارهای تکراری بالا ببرد. این موضوع در سال 2015 در دانشگاه شانگهای توسط محققان این دانشگاه تحقیق و نتیجه آن اثبات شده است.این تحقیق روی افرادی که در مراحل درمان سرطان بوده اند نیز انجام شده و نتیجه این جلسات موسیقی درمانی،  کم شدن خستگی و بالا رفتن استقامت بیماران در پروسه درمان بوده است.

تاثیر موسیقی بر کاهش مصرف غذا

طبق پژوهش های مختلف، میزان غذای افراد در رستوران های کم نور با پخش موسیقی ملایم، کمتر از افراد در رستوران های دیگر می باشد زیرا موسیقی ملایم و نور کم باعث ایجاد یک محیط آرامش بخش می‌ شود و این موضوع باعث آرام تر شدن مشتریان خواهد شد و در نتیجه آهسته تر غذا خواهند خورد، پس سریع تر احساس سیری را متوجه می شوند و از غذا خوردن دست می کشند.

تاثیر موسیقی بر بهبود حافظه

خیلی از دانش آموزان و دانشجویان هنگام مطالعه  کردن دوست دارند موسیقی گوش بدهند و با موسیقی تمرکز می گیرند البته این روش برای همه صادق نیست و  برای بعضی از افراد نتیجه عکس می دهد.طبق یه تحقیق  دانش آموزانی که در حین مطالعه به موسیقی شاد گوش دادند، توانستند درس و مفاهیمی که درحال مطالعه آن بودند را بهتر یادبگیرند اما از این بین  دانش آموزانی که در زمینه موسیقی مهارت داشتند و از قبل آموزش دیده بودند با گوش دادن به موسیقی شاد نتیجه برعکسی را گرفتند، برای این دسته از دانش آموزان موسیقی های خنثی عملکرد بهتری را نشان داد.
پس در حین مطالعه کردن توصیه می کنیم اگر در حال خواندن مطالبی که نیاز به تمرکز بالایی دارند هستید، گوش دادن به یک موسیقی شاد می تواند نتیجه عکس را بدهد، در این جور مواقع بهتر است از یک موسیقی بی کلام و تمرکز بالا استفاده کنید تا شاید نتیجه بهتری دریافت کنید.

تاثیر موسیقی بر درمان بیماری‌های روانی

گوش دادن به موسیقی می تواند باعث ترشح چند ماده شیمیایی در مغز از جمله دوپامین ، کروتیزول، سروتونین و موارد مشابه دیگر باشند که هر کدام از این ماده ها عملکرد بخشی از مغز را تغییر می دهند. به عنوان مثال هورمون دوپامین با مراکز عصبی لذت و پاداش مغز در ارتباط هست و یا هورمون اکسی توسین یک هورمون برای ایجاد ارتباط با دیگران می باشد.
پس با درک این موضوع می توان بسیاری از بیماری های روانی و عملکرد مغز را بهبود داد، کاری که بسیاری از روان شناسان از آن بهره می برند، شاید حتی برای خود شما هم پیش آمده که با یک جلسه مشاوره نزد روانشناس، پیشنهاد گوش دادن به آهنگ های شاد و دوری از هرگونه غم و ناراحتی را برای کمتر شدن استرس به شما تجویز کرده باشد تا باعث سلامت بهتر روان و اعصاب شما گردد.

تاثیر موسیقی بر انسان از نظر اسلام

موسیقی یکی از هنرهایی است که آدمی را از دنیای فعلی رها ساخته و در عوالم دیگری سیر می دهد . موسیقی انواع مختلفی دارد که هر یک تأثیری خاص خود بر روان انسان می گذارند . برخی آرامش دهنده و روح نواز و برخی دیگر نابودکننده ی اعصاب و روان می باشند.  در دین اسلام موسیقی که مخرب روح و روان انسان باشد حرام شمرده شده است . برای یک شخص مسلمان که ملزم به رعایت قوانین دینی خود می باشد ، تشخیص موسیقی حرام از حلال و نیز درک فلسفه ی تحریم آن بی فایده نیست ؛ چرا که در استحکام باورها و اعتقادات و نیز سلامت روانی وی تأثیر فراوان خواهد داشت . در این تحقیق سعی شده است که تفاوت های موسیقی حلال و حرام را بیان کرده و تأثیرات منفی ای که موسیقی حرام بر روح و روان انسان می گذارد را از نظر اسلام مورد بررسی قرار دهد .

ضرورت و اهمیت باتوجه به اینکه آدمی در دنیای امروز از موسیقی برای رسیدن به آرامش روحی بسیار استفاده می کند اما به همان میزان بیماری های روحی و پریشان حالی او بیشتر شده است . دلیل این است که اکثر موسیقی هایی که آدمی از آنها استفاده می کند اصولاً بهره ای از هنر اصیل موسیقی نبرده اند و صرفاٌ ابزاری برای لهو ولعب و یا سیاستی از جانب دشمن برای نابودی روح و روان انسان می باشند . دین اسلام که برای سعادت بشریت و تکامل او از جانب خداوند آمده راه های تشخیص موسیقی مثبت و آرامش بخش را از موسیقی منفی معرفی کرده است . در این تحقیق پس از بیان این تفاوت ها و تأیید آنها بوسیله ی روایات معتبر ، تأثیراتی که موسیقی منفی و در اصطلاح شرع، موسیقی حرام بر روح انسان می گذارد را بررسی کرده و بدین ترتیب در جهت استحکام عقاید دینی خود و دیگران تلاش نموده ایم .

تاثیر منفی موسیقی بر روح و روان

تاثیر منفی موسیقی بر روح و روان

گوش دادن به موسیقی‌های غمگین می‌تواند منجر به افسردگی و اضطراب شود. اگر برای افزایش قدرت ذهن، کاهش استرس و علائم بیماری‌های روانی خود قصد موسیقی‌درمانی دارید، مشورت با روانپزشک یا دکتر مغز و اعصاب می‌تواند به شما کمک کند.
موسیقی، عبارت‌ است از اصوات و آهنگ‌هایی که انسان را در عالمی که برای وی قابل توصیف نیست سیر می‌دهد و چنان بر اعصاب آدمی مسلّط می‌شود که گاهی می‌خنداند، گاهی می‌گریاند گاهی اعضاء و جوارح انسان را بدون اختیار به حرکت در می‌آورد، و زمانی تهییج عشق و شهوت می‌کند و آدمی را برده و غلام خود ساخته و بر اعصاب، فکر، عقل و روانش فرمانروایی می‌کند.
در یک تقسیم‌بندی، موسیقی به دو نوع طبیعی و هنری تقسیم می‌شود. موسیقی اثرات سوء زیادی بر روح و روان و جسم انسان می‌گذارد. روح انسان، مهم‌ترین جنبه وجودی انسان است، لذا هر آن‌چه که بر آن اثر بگذارد می‌تواند در کمال و سقوطش، مؤثّر باشد. از این جا اهمّیت اثر موسیقی بر روح و روان انسان مشخّص می‌شود. گمراهی و غفلت از خدا، گرایش به فساد، سوء‌ عاقبت، قساوت قلب و … از جمله تأثیرات موسیقی بر روح و روان آدمی است.علاوه بر مضرات روحی و معنوی، موسیقی بر جسم انسان نیز تأثیرات سوء می‌گذارد. بر اساس تجربیات و مطالعات پزشکی موسیقی باعث ضعف اعصاب، فشار خون، عمر کوتاه، گرایش به مواد مخدر، ضعف چشم و … می‌گردد. اما آنچه که به عنوان موسیقی‌درمانی مطرح است باید مورد بررسی قرار گیرد و صحت و سقم آن مشخص گردد.

کتاب تاثیر موسیقی بر روان و اعصاب

پیشرفت روز افزون دانش و تجربیات و کشفیّات شگرف دنیای علم و توجه دانشمندان به جزئیات مسائل اجتماعی و دقایق علمی، هر روز نورافکن‌های نیرومندی را فرا راه زندگی بشر قرا می‌دهدچه بسیار حقایق و مطالب مجهولی که از ادوار قدیم تا سنوات اخیر،  از نظر دانش پژوهان و دانشمندان و متفکرین جامعه پنهان بوده که پیشرفت و ترقی علم امروز، پرده از روی آن‌ها برداشته و اسرار شگفتی را بر دیده دانشوران آشکار ساخته است. یکی از آن مطالب مجهول که شاید تا همین اواخر، حقیقت آن حتی بر دیده اغلب دانشمندان پوشیده بوده  و سیر ترقی علم ماهیت حقیقی آن را کشف کرده است، آثار زیانبخشی است که نغمات دلفریب و ارتعاشات عجیب و غریب موسیقی  روی سلسله اعصاب پدید آورده و نتیجه افراط در این عمل، قسمتی از بیماری‌های روانی را به ارمغان آورده است! بدیهی است نواهای موسیقی در بدو امر، دارای کشش و لذتی است که گاهی در اعماق روح آدمی نفوذ کرده و شنونده را از خود بی‌خود می‌سازد، لذتی که گاهی انسان را به دیار دیگر می‌برد. در دیاری که حتی دردِ یار و یار را هم فراموش می‌کند.

تاثیر موسیقی بر احساسات

موسیقی پرانرژی انتقال‌دهنده‌های عصبی رو تحریک میکنه تا هورمون‌هایی مثل دوپامین و سروتوئین ترشح کنن. دوپامین روی تمرکز، حافظه، خواب، حس و حال و انگیزه تاثیر میذاره. سروتوئین هم به همین شکل خواب، حال و هوا، اضطراب و احساس درد رو تحت تاثیر قرار میدهد.موسیقی میتونه احساسات حال حاضرت رو تشدید کنه یا حتی اون رو به سمت مسیر دیگه‌ای متمایل کنه. مخصوصا وقتی نگهانی یک موزیکی پیدا میکنیم که خیلی به حال روحی اون لحظه‌امون میخوره و شباهت داره.یکی از مسائلی که در حوزه موزیک درمانی خیلی بهش تنظیم عاطفی هست. موسیقی میتونه اکثر احساسات انسان رو درگیر کنه و برای تجربه کردن این ارتباط نزدیک و قوی با موسیقی باید بگردی و بفهمی که کدوم سبک و ژانر موسیقی این قدرت رو داره تا عواطفت رو برانگیزه.

موسیقی و احساسات هردو چیزهای شخصی‌، تاریخی و تحت تاثیر تجربه‌های فرد در زندگی هستن. احساساتی که هر فرد با یک آهنگ یکسان تجربه میکنه باهم خیلی متفاوته.دقیقا همین تفاوت در القای حس و نوع اثرگذاری متنوع در هر فرد هست که موسیقی رو خیلی خاص میکنه. تحقیقات، این موضوع رو به فرهنگ‌ها و تجربیات مختلف ما قبل از گوش دادن به آهنگ و صداها نسبت میدن.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید