فالش-در-موسیقی

اصطلاح فالش در موسیقی

اصطلاح فالش در موسیقی

هر نتی در موسیقی دارای فرکانس خاصی می باشد. به عبارت دیگر فالش در موسیقی به صداهایی که در موسیقی شنیده می‌ شوند (نت‌های موسیقی)، دارای فرکانس مخصوص به خود هستند. اختلاف فرکانس میان نت‌ ها موجب می‌ شود که نت‌ ها در هر قدم با فواصل گوناگون در کنار همدیگر قرار بگیرند. فالش زمانی رخ می‌ دهد که نتها با ترتیب مشخص در کنار هم قرار نمی‌ گیرند و اختلاف فرکانس میان آنها به درستی رعایت نمی‌ شود.

فالش به دلایل گوناگونی می‌ تواند رخ دهد. بعنوان مثال، فالش زمانی اتفاق می افتد که نت اصلی بم‌تر یا زیرتر از صدای اصلی نواخته شود. در نهایت با صدای اصلی کاملاً متفاوت می باشد. از طرفی نیز اصطلاح فالش در موسیقی به اجرای نتی خارج از گام اصلی موسیقی نیز می نامند. یکی دیگر از دلایل رخ دادن فالش در موسیقی، عدم رعایت فاصله میان نت‌ ها، پرده‌ها و نیم‌ پرده‌ها است. از طرف دیگر اگر خواننده‌ ای تلاش نماید نتی را خارج از محدوده صوتی خود اجرا نماید، حتماً فالش خواهد خواند.

دلایل فالش خواندن

همانگونه که مطرح کردیم، دلایل زیادی جهت فالش خواندن وجود دارند. از اصلی ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشکل در شنوایی

اگر کسی مشکلی در شنوایی داشته باشد، قطعاً نمی‌ تواند صدای درست هر نت را بشنود و اجرا نماید. به همین علت است که کسانی که مشکل شنوایی دارند، اغلب علاقه چندان زیادی به موسیقی ندارند زیرا نمی‌ توانند از موسیقی که به درستی اجرا می‌ شود، لذت ببرند.

  • درک اشتباه یک ملودی

برخی اوقات فالش خواندن به علت درک اشتباه ملودی اصلی رخ می‌ دهد. برای مثال فرد ممکن است یک ملودی را به علت بی‌ دقتی یا صدای محیط به اشتباه درک نماید و در نهایت آن را اشتباه اجرا کند. این نوع از فالش‌ خوانی اکثر در خوانندگی اتفاق می افتد که به جای توجه به نت‌ها، بر توان شنیداری خود متکی هستند.

  • پیچیدگی‌ برخی از ملودی‌ها

پیچیدگی بعضی از ملودی‌ ها موجب دشوار شدن حفظ آنها می گردد. در نهایت احتمال بروز خطا در اجرای نت‌ ها بدلیل این پیچیدگی‌ ها افزایش می یابد.

  • فاصله داشتن با موسیقی

اگر کسی بطور مرتب به دستگاه‌ ها و سبکهای گوناگون موسیقی گوش ندهد، احتمال این که ژوست و بدون اشتباه نتها را اجرا نماید، خیلی کم است. به همین علت می باشد که خوانندگان همیشه بایستی در حال تمرین و تقویت قدرت شنیداری خود باشند.

  • خواندن خارج از دامنه صوتی

صدای هر شخص دارای یک دامنه صوتی می باشد که بایستی نتها در این دامنه اجرا گردند. اگر شخصی قصد داشته باشد نتی را خارج از دامنه صوتی خود اجرا نماید، قظعا فالش خواهد خواند.

فالش-در-موسیقی

تفاوت میان اصطلاح فالش و خارج خواندن

این تصور غلط وجود دارد که فالش همان خارج خواندن می باشد. اگر از لحاظ علمی به این ماجرا مشاهده نمایید، این دو اصطلاح بطور کامل با هم تفاوت دارند. اصطلاح فالش هنگامی به کار می‌ رود که فرکانس صدای تولید شده با فرکانس اصلی نت مطابقت نداشته باشد. ولی خارح خواندن هنگامی است که خواننده در زمان اجرای یکی از نت‌ های گام‌ های گوناگون موسیقی، منحرف شود و نت دیگری را اجرا نماید. این اتفاق اکثرا هنگامی اتفاق می افتد که خواننده می‌ خواهد نت‌ هایی خارج از دامنه صوتی خود اجرا نماید.

ژوست بودن!

نقطه مقابل اصطلاح فالش، ژوست بودن می باشد. هنگامی از این اصطلاح به کار برده می‌ شود که فرکانس نت اجرا شده بوسیله خواننده به طور کامل با فرکانس نت اصلی مطابقت داشته باشد. به عبارت دیگر خواننده فالش نخواند. افراد حرفه‌ ای که قدرت شنیداری بالایی دارند، می‌ توانند این تفاوت را متوجه شوند به این دلیل که همیشه اختلاف فرکانسی به وجود آمده به آسانی قابل تشخیص نیست.

نحوه تشخیص فالش در موسیقی

جهت تشخیص فالش به قدرت شنیداری قوی نیاز است. به عبارت دیگر، بایستی بتوانید صدای ساز و همچنین اجرای درست نت‌ ها در هر گام را به خوبی تشخیص دهید. به این منظور اول قدرت شنیداری خود را تقویت نمایید. تمرین پیانو یکی از بهترین روش‌ های تقویت قدرت شنیداری به شمار می رود. در نهایت روزانه تمرین نمایید و هر آهنگ را در گام‌ های گوناگون بنوازید تا در ذهنتان بماند.

به سازهای گوناگون و همچنین آهنگ‌ های ساخته شده در کشور های گوناگون گوش دهید. و تنها به موسیقی ایرانی بسنده نکنید. از طرف دیگر به دستگاه‌ های موسیقی ایرانی گوش دهید و قطعات ساخته شده در این دستگاه‌ ها را اجرا نمایید.

فالش-در-موسیقی

نحوه برطرف کردن فالش خواندن

تمرین با پیانو و نواختن قطعات گوناگون در دستگاه‌ها و سبک‌های متنوع می‌ تواند برای برطرف کردن فالش خواندن کمک خیلی زیادی بکند به این دلی که با صدای درست هر نت آشنا می‌ شوید. همچنین می‌ توانید هر نتی را با پیانو اجرا نموده و سپس صدایی که می‌ شنوید را تقلید نمایید. این کار را برای هر هفت نت چندین بار انجام دهید. پس از تمرین نت‌ های اصلی نیم‌ پرده ها را اجرا نمایید. تمرین روزانه با پیانو می‌ تواند به شما در بر طرف کردن فالش خواندن نت‌ ها کمک خییل زیادی نماید.

یکی از بهترین راه های تقویت قدرت شنیداری و برطرف کردن فالش خواندن، ضبط صدای تمرین و گوش دادن به آن در اوقات بیکاری می باشد. به این راه می‌ توانید متوجه ایرادات خود شوید و آن‌ ها را برطرف نمایید. در زمان تمرین می‌ توانید از دیاپازون استفاده نمایید تا از کوک بودن صدا مطمئن شوید. اگر نت خوانده شده کوک باشد، چراغ دیاپازون به رنگ سبز در می‌آید.

سخن پایانی

یک تعریف ساده از اصطلاح فالش، خارج از گام خواندن است. به عبارت دیگر اگر خواننده نتی را خارج از گام اصلی آن اجرا نماید، فالش می‌ خواند. به عبارت دیگر اختلاف فرکانسی میان نت اجرا شده و نت اصلی به معنای فالش خواندن می باشد. نیاز به ذکر است که هر شخصی دارای دامنه صوتی مشخصی می باشد و بایستی نت‌ های هر ملودی را در این دامنه صوتی اجرا نماید. در غیر اینصورت فالش خواهد خواند. یکی از روش‌ های تشخیص و برطرف نمودن فالش‌ خوانی، تقویت قدرت شنیداری می باشد. به همین دلیل تمرین روزانه پیانو و ضبط صدا می‌ تواند شما را یاری نماید.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *