تاریخچه آموزش موسیقی کودک

تاریخچه آموزش موسیقی کودک در جهان

تاریخچه آموزش موسیقی کودک در جهان

تاریخچه آموزش موسیقی کودک، در تحقیقات زیادی تاثیر فراگیری موسیقی بر کودک و آینده او مورد بررسی قرار گرفته است. که در کلیه ی این تحقیقات، تاثیرات مثبت و چشمگیری در آموزش موسیقی به کودکان به اثبات رسیده است. همین موضوع اهمیت فراگیری موسیقی را از کودکی دو چندان می کند. کودکان دنیای متفاوتی دارند بنابراین برای آموزش موسیقی به کودک بایستی از روشهای مخصوص استفاده کرد. کلیه ی قابلیت های کودکان را بایستی در نظر گرفت تا بتوان استعداد آن ها را در حوزه موسیقی شکوفا نمود.

آموزش موسیقی کودک

تاثیر موسیقی بر هوش بر کسی پوشیده نیست.کودکی نیز بهترین سن برای رشد و تقویت ذهن و فعایت است و به همین دلیل موسیقی کودک در روش های نوین خیلی مورد توجه واقع شده است. موسیقی کودکان سبکی از موسیقی می باشد با سازبندی خاص و ملودی های ساده و شیرین که بوسیله آهنگسازان بزرگسال برای کودکان ساخته می‌ شود و مخاطبانی تا سطح نوجوانان را در بر می‌ گیرد.

کلاس موسیقی کودک

آموزش به کودکان متفاوت از آموزش به بزرگسالان است در نتیجه نباید انتظار داشت کودک با همان روش که بزرگسالان موسیقی را می آموزند، موسیقی را آموزش دیده و به آن علاقمند شود. در کلاس موسیقی کودک، سازها و نحوه تدریس با توجه به روحیات کودکان انتخاب شده و روش تدریس متد خاص و الگویی خاص دارد. هدف اصلی از ساخت موسیقی برای کودکان، تفریحی و آموزشی می باشد که در تعلیم و تربیت کودک برای رفتار، آگاه‌ سازی، یادگیری، مهارت‌ ها، بازی‌ ها، رقص و آشنایی با فرهنگ بومی نقش بسیاری ایفا می‌ کند.

ﺍﻳﻦ ﺭﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ، خیلی ﻣﻬﻢ می باشد. به این دلیل که ﺩﺭ حقیقت ﺯﻳﺮﺑﻨﺎی ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ، ﭼﻪ ﺑﺻﻮﺭﺕ ﺷﻨﻴﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﭼﻪ ﺑﺻﻮﺭﺕ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﻱ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺷﺎﺧﻪ ﺍﺯ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ برخی ﺍﺯ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ همانند ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﺟﻮﺍﻥ ﻭ ﻧﻮﭘﺎ اﺳﺖ، ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﺑﻪ خصوص بعد ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺩﻭّﻡ، ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﻱ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. اولین فردی که به تدوین روش های صحیح و کامل موسیقی پرداخت یک پزشک ایتالیایی به نام “کلودید مونته سوری می باشد، که حرفه اصلی او موسیقی نبود و اطلاعات زیادی در این مورد نداشته است.

روانشناسی در موسیقی کودک

موسیقی و بازی از مواردی هستند که در درمان برخی از اختلالات روحی و روانی کودکان مؤثر می باشد. موسیقی درمانی در کودکان موجب تغییر در خلق و خو می‌ شود. و حوزه بهبود رفتارهای فردی، اجتماعی، اعتماد به نفس، درمان لکنت زبان و افزایش هوش آنان خواهد شد.

تاریخچه آموزش موسیقی کودک

کلاس موسیقی کودک

در حال حاضر با همکاری پزشکان، روانشناسان کودک و مربیان موسیقی در درمان بیماری‌ هایی مانند اوتیسم، بی‌ قراری و بیش فعالی از موسیقی بعنوان یکی از راه‌ های مؤثر جهت درمان به کار می رود.

تاریخچه آموزش موسیقی کودک

از ابتدای قرن بیستم، نیاز به شیوه‌ های مدون در آموزش موسیقی به کودکان بوسیله موسیقی دانان مطرح گردیده است. شیوه‌ های اصلی آموزش موسیقی به کودکان عبار هستند از:

روش « مونته سوری »

همانگونه که بیان شد وی اولین فردی بود که به تدوین روش‌ های آموزش موسیقی به کودک پرداخت. او یک پزشک زن اهل ایتالیا بود و حرفه او موسیقی نبود. وی در سال ۱۹۰۷ «خانه کودکان» را برای کودکان ۳ تا ۷ سال تأسیس نمود و مشکلات آموزشی و تربیتی کودکان معلول را مطرح کرد و در این راه به آموزش موسیقی کودک دست یافت.

 «امیل ژاک-دالکروز» ( ۱۸۶۵ تا ۱۹۵۰) :

آهنگساز، نوازنده و آموزگار سوئیسی بود و معتقد بود که دوران کودکی برای گسترش مهارت‌ های پایه‌ ای موسیقی اهمیت بسزایی دار. و رشد هوش و شعور موسیقایی یکی از زیر ساخت‌ های آموزش و تربیت کودکان می باشد.

تاریخچه آموزش موسیقی کودک

روش «کارل ارف» ( ۱۸۹۵ تا ۱۹۸۲ ) :

آهنگساز، مربی و موسیقیدان آلمانی بود. او «مدرسه موسیقی و ورزش» را تأسیس نمود. وی بر خلاقیت و بداهه پردازی تأکید داشت و هدف اولیه موسیقی را پرورش خلاقیت و کشف توانایی‌ های بالقوه کودکان می‌ دانست. در سال ۱۳۴۸ «سعید خدیری» که دانش آموخته مکتب ارف در آلمان بود برای اولین بار این روش آموزشی را در ایران مطرح کرد.

«زولتان کدای»  ( ۱۸۸۲ تا ۱۹۶۷ ) :

آهنگساز و دبیر مجارستانی بود. گرچه روش «کدای» از نام او گرفته شده‌ است، ولی این روش بوسیله خودش ایجاد نشده‌ است بلکه فلسفه‌های وی در آموزش برای این شیوه به کار گرفته شده‌ است.

روش «ادگار ویلمز» و «مارتینو»

ادگارویلمز اهل سوئیس بود. او معتقد بود آموزش موسیقی پیش از تولد و در «رحم» مادر شکل می‌ گیرد. در سیستم «ویلمز» دو عامل کودک و خانواده اهمیت دارد.

«شینیچی سوزوکی  » ( ۱۸۹۸ – ۱۹۹۸  ) :

شینیچی سوزوکی مدرس ویلن اهل ژاپن بود. او پس از جنگ جهانی دوم، زندگی خود را وقف آموزش موسیقی به کودکان نمود. او معتقد بود توانایی موسیقی، استعدادی ذاتی نیست بلکه قابلیتی است که می‌ توان آن را پرورش داد.

سیستم «منهتن » :

در سال ۱۹۷۰ و پس از تأسیس کالج «مانهاتان ویل» در آمریکا موسیقی بصورت گسترده آموزش داده می‌ شد. هدف آن بود که هنر و ادبیات در ایالات متحده ارتقاء پیدا کند.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *