تفاوت بین پیانو و کیبورد

تفاوت بین پیانو و کیبورد

تفاوت بین پیانو و کیبورد

کسانی که می‌ خواهند سراغ یادگیری ساز پیانو بروند، در ابتدا تفاوت بین پیانو و کیبورد را نمی‌ دانند و هر دو را ساز مشابهی می شناسند، ولی اینگونه نیست. این ابزارها با تفاوت هایی که دارند، می توانند تاثیر زیادی در نواختن ایجاد نمایند. پیانوهای دیجیتال ابزارهایی مانند پیانوهای آکوستیک بوده و بصورت مبلمان عمودی و یا یک پیانو همراه با پایه و ۸۸ کلاویه می باشند. ولی کیبوردها دارای قابلیت منحصر به فرد قابل حمل بودن، می باشند و بسیار سبک بوده و بوسیله موزیسین ها در مراسم های مختلف حمل می گردند. آنها ۶۱ تا ۷۶ کلاویه داشته و دارای کیبورد استایل می باشند که بصورت خودکار در ریتم های گوناگون و صداهای همراه نواخته می شوند.

کیبورد چیست؟

سازی الکتریکی که ملودی و صداها در حافظه ذخیره شده و بوسیله برق و فشار کلیدها نواخته می شود. و توسط اسپیکر پخش می شود. د رحال حاضر کیبوردهای پیشرفته ای تولید گردیده اند که صدای سازها را شبیه سازی می نمایند. کیبورد در سازهای کلاویه ای یا شستی دار به اهرم هایی گفته می شود که کنار هم قرار گرفته و با فشار آنها صداهایی با فرکانس مشخص ایجاد می گردد.

در بعضی مواقع به کیبورد ارگ نیز گفته می شود و در بیشتر موارد پیانوی دیجیتال نیز به اشتباه می گویند. بعضی از افراد نیز کیبوردها را شبیه به ارگ های لوله ای می بینند که سازهای صفحه کلیدی مدرن می باشند. در حقیقت کیبوردها به کمک نیروی الکتریکی کار می کنند، شما زمانی که کلیدی را می فشارید، نت ها بصورت دیجیتالی ایجاد می گردند. این نت ها می توانند بصورت نامحدودی امتداد یافته و نتی زیبا تولید کنند. بهتر است بدانید که کیبوردها قابل حمل بوده و نیازی به کوک کردن ندارند، شما میتوانید این ابزار را در کیفیت و اندازه های گوناگون تهیه نمایید و بنوازید.

فرق نواختن کیبورد و پیانو در مواردی گوناگونی می باشد، در ادامه توضیحات کیبورد، میتوانید اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب نمایید.

جهت آشنایی بیشتر با کیبورد مثالی را عنوان می نماییم؛ شما میتوانید درام را بواسطه کیبورد پخش نمایید، به این صورت که نت را با دست چپ و ملودی را بوسیله دست راست بنوازید. این ساز با صدها تن عرضه شده و دارای گزینه فنی زیادی می باشد، این موضوع به نوازنده اجازه نواختن و ایجاد صداهای مورد نظر را می دهد تا بصورت کاملی شخصی سازی انجام شود.

تفاوت بین پیانو و کیبورد

پیانو چیست؟

این ساز معروف و محبوب کلید دار دارای قدمتی طولانی، بیش از 300 سال پیش است. که اقتباسی از چنگ بوده و از چکش های کوچک برای ضربه زدن به آن و سیم هایش به کار می رود. در حال حاضر این مکانیزم در پیانوها کاربرد دارد، گرچه پیشرفت چشمگیری دیده می شود، این صدا بر اثر چکش هایی با سیم فلزی داخل جعبه تولید شده و بر اثر فشار دادن کلاویه ها یا همان کلیدها به حرکت در می آید. صدایی که بر اثر لرزش سیم ها ایجاد گردیده و برای مدت زمانی محدود ادامه پیدا کرده و توسط آن آهنگی زیبا اجرا می گردد. برای به صدا درآوردن دوباره آن، بایستی کلید دوباره فشرده شود، کلیدهای پیانو صداهایی با کیفیت های گوناگون تولید می کند که جنسی پیانویی داشته و بسیار گوش نواز می باشد.

تفاوت نواختن کیبورد و پیانو

تفاوت اصلی در این دو ساز وزن کلید یا کلاویه ها است، شاید فکر کنید که میان این دو ساز تفاوتی وجود ندارد، ولی در حالتی که بخواهید این موضوع را بصورت تخصصی بررسی کنید، متوجه می شوید که وزن کلاویه در پیانو اهمیت وافری برای نوازندگان دارد. در حقیقت در مقایسه این دو ساز احساس و صدایی که شنیده می شود به طور کامل متفاوت و خاص می باشد.

بنابراین اصلی ترین تفاوت در این دو ساز وزن کلاویه ها است، کلاویه های کیبورد بسیار سبک بوده و وزنی ندارد، به این ترتیب در زمان برگشت به بالا، هیچ فشاری به دست نوازنده وارد نمی شود، ولی این حالت برای کیبورد برعکس بوده، در حقیقت این ساز به صورتی طراحی گردیده است که وزن کلاویه های آکوستیک را شبیه سازی کند. پیانوهایی که دیجیتال هستند، جهت ایجاد احساس و صدایی شبیه به مدل آکوستیک طراحی گردیده است. بهتر است بدانید که کیفیت صدای سازهای دیجیتالی با صدای بهترین مدلهای آکوستیک یکی بوده و صداها کیفیت بسیار بی نظیر و خاصی دارند.

با این توصیف، شبیه سازی کاملی از پیانو آکوستیک است و یک پیانو دیجیتال High-end شرایط بسیار ایده آلی را ایجاد می نماید. کیبوردها جذاب تر می باشند و کار با آنها لذت بیشتری دارد، این قابلیت های خاص در کیبورد، موجب یادگیری و ساخت موزیک می شود.

کاربرد های کیبورد و پیانو

از آن جایی که بعضی از نوازندگان به دنبال مواردی مانند افکت، ریتم، صدا و… برای نوازندگی هستند، این دسته افراد می توانند از کیبوردهای متنوعی مانند ارنجرها برای ورک استیشن، اجرای زنده، ریتم و… بر اساس کار و سطح خود از بین برندها و مدل های گوناگون، انتخاب کنند.

پیانوها دارای موتور صدای تخصصی با جزئیاتی جهت نوازندگی، طراحی منحصربه فرد اسپیکرها برای تفکیک صداهای تربل و بیس و اکشن های حرفه ای تر می باشند. البته توجه داشته باشید که این موارد بر اساس برند، سطح و مدل پیانو شما متغیر بوده و کیفیت پایین و بالاتری خواهد داشت.

تفاوت بین پیانو و کیبورد و تفاوت قیمت

در حالتی که بخواهید یک موزیسین حرفه ای شوید و لمس و احساس یک پیانو را داشته باشید، پیانوهای آکوستیک را خریداری نمایید. ولی بهتر است بدانید که کیبوردها قیمت های مناسب تری به نسبت مدل پیانو دارند و گزینه بهتری جهت یادگیری اولیه بخصوص کودکان خردسال می باشد.

تفاوت بین پیانو و کیبورد

نکته!

یکی از فاکتورهای اصلی در خرید پیانو و کیبورد وجود دارد، برخی افراد به دنبال گزینه ای قابل حمل می باشند. و همانطور که بیان شد کیبوردها گزینه قابل حملی محسوب می شود. به این علت که سبک است و قابلیت حمل دارد.

انواع پیانو

پیانوهای دیجیتالی در مدلهای استیج، دیواری و پرتابل وجود دارند و هر کدام کاربردها و مشخصات خاصی دارند.

پیانو پرتابل

این نوع پیانو برای مبتدیان ایده آل است، ولی افراد حرفه ای نیز به دلیل امکان اتصال به کامپیوتر، جمع و جور بودن و… این ساز را انتخاب می نمایند.

پیانو استیج

این پیانوها قابلیت های بیشتری به مراتب از مدل های دیگر دارند، برای مثال استفاده از افکت های گوناگون، امکان کنترل ریتم و یا اضافه کردن ریتم، نمونه صداهای مختلف و… برای پیانوهای استیج تعریف می شود.

پیانوهای دیواری

این پیانوها که رایج ترین نوع پیانو هستند، قابل استفاده برای مبتدیان و حرفه ای ها می باشند. سه پدال رایج در آن ها دیده می شود که شبیه سازی صدایی شبیه به آکوستیک دارند. بهتر است بدانید که ویژگی هر کدام از این پیانوها با توجه به برند و مدل متفاوت بوده و شما می توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود، گزینه مناسب تری را انتخاب نمایید.

انواع کیبورد

کیبوردها را نیز در دسته ها متفاوتی مانند ورک استیشن، سینت سایزر، ارنجر، میدی کیبورد و …تولید می کنند که هر کدام کاربرد خاصی دارد.

ارنجرها

این مدل برای اجرای زنده در کمسرت ها به کار می رود و امکان انتقال ریتم های مختلفی مانند ریتم های ایرانی، تنوع صدایی بالا و… را فراهم می نماید.

ورک استیشن

این مدل برای ساخت پروژه های خاص و ریتم ها به کار رفته  و بصورت اسپیکر های اکسترنال متصل می شود، از این ساز نیز در اجراهای زنده به کار می رود.

سینت

مدل سینت نیز جهت ساخت صداهای گوناگون استفاده شده و سبک متفاوتی دارد، این مدل که دو حالت آنالوگ و دیجیتال دارد، ویژگی ها و مشخصات متفاوتی را عرضه می کند.

کلام آخر در مورد تفاوت بین پیانو و کیبورد

با بررسی و مطالعه موارد بالا، فرق نواختن کیبورد و پیانو به صورت کاملی مشخص شد، این دو ساز در مدل های مختلف و صداهای متفاوتی تولید می گردند. و هر یک برای نوعی از سازها و موارد خاص کاربرد دارد. بهتر است چیش از خریداری هر یک به مشخصات و قابلیت های آنها توجه داشته باشید. تا بتوانید ساز مورد علاقه خود را خریداری نمایید و در کنار استادان مجرب اقدام به آموزش کنید.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *