موسیقی کودک

روانشناسی موسیقی کودک

روانشناسی موسیقی کودک

روانشناسی موسیقی کودک، در معرض موسیقی قرار گرفتن و شرکت فعالانه در خلق موسیقی می‌ تواند زندگی یک کودک را هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت غنا بخشد. و در او خلاقیت و شکوفایی را برانگیزد. ارزش‌ های فرهنگی را به وی منتقل نماید. و به رشد جسمانی، فکری و اجتماعی او کمک کند.

اگر والدین موسیقی که مربوط به سنین کودکان باشد را قبل از رفتن به مهد کودک و یا مدرسه برای آنها بگذارند. و حس حاکم بر فضایی را که کودکان دوست دارند برای آنان به وجود بیاورند. باعث شادابی و نشاط، آرامش روحی و روانی، مطالب آمادگی ذهنی برای فراگیری در کودک می شود. تاثیرات روانی موسیقی ها را در عده ای از کودکان می شود پیدا نمود. که یک حس شاد بودن با یک انرژی اضافی در بیشتر اوقات در وجودشان به نظر می رسد.

تاثیر کلی موسیقی بر کودک

موسیقی روی بینایی، تعادل، تکلم، رفتار، عواطف، توانایی ها، حرکات و احساسات کودک تاثیر گذاشته و با اثرگذاری روی کل این نقاط ، باعث افزایش هوش کودک می شود.

فواید آموزش موسیقی به کودکان

آموزش موسیقی به کودکان می تواند باعث بهبود مهارت های یادگیری در فرزندان شود. همچنین آموختن الفبای موسیقی به کودکان موجب می شود کودک بتواند الفبای اصلی را نیز به راحتی بیاموزد. در نتیجه یک تجربه موسیقی غنی شامل آواز خواندن، گوش دادن و به حرکت در آمدن مزیت بسیار قابل توجهی را در پیشرفت یادگیری کودکان ایجاد می نماید.

موسیقی-کودک-2

موسیقی مهارتی ذاتی است یا اکتسابی؟

بسیاری از افرادبر این باورند که فواید یادگیری موسیقی برای کودکان فقط به این دلیل می باشد که قسمت‌ های مختلف مغز آن ها را درگیر می‌ کند. اما موسیقی با طبیعت انسان ارتباط دارد. و شاید زبان مادری مشترک تمام مردم جهان باشد.

محققان علوم اعصاب با انجام تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که مغز ما گفتار را مانند نت‌های موسیقی پردازش می‌ کند. و ممکن است موسیقی در ذات انسان ریشه داشته باشد. جالب است که حتی مردم ما قبل تاریخ هم پیش از کشف یا اختراع امکانات اولیه زندگی، موسیقی می‌ نواخته‌ اند.

تحلیل و بررسی روانشناسی موسیقی کودک

به طور کلی موسیقی و لالایی که یک مادر برای فرزند خود می خواند برای آن کودک بسیار می تواند آرامش بخش باشد. همچنین موسیقی جنبه درمانی نیز دارد. و برای نوزادان زودرس نیز به طور کامل مورد استفاده قرار داده می شود.

برخی از صاحب نظران و کارشناسان به این سخن معتقد هستند که یادگیری یکی از سازهای موسیقی سبب می شود. مغز کودکان از لحاظ هوش ریاضی رشد کند.

مادران و پدران به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشند که در حین بازی های روزانه ای که با کودکانشان انجام می دهند. حتما ترانه ای خوش آهنگ را برای فرزندان خود بخوانند. و اصلا به این مورد توجه نداشته باشید که صدای شما بد یا خوب است. زیرا فرزند شما در این زمینه مشکلی نخواهد داشت، حتی به فرزند خود این اجازه را بدهید که موسیقی مخصوص به خودش را بسازد زیرا انجام این عمل برای کودکان لذت بخش می باشد.

نکته مهم در مورد روانشناسی موسیقی کودک

حتما به این نکته مهم توجه داشته باشید که برای کودکان خود موسیقی های ساده، شاد، ریتمیک، آهنگین و گوش نواز پخش کنید. و اصلا از موسیقی های خشن، راک و رپ برای کودکان و نوزادان استفاده نکنید.

رابطه کودک با موسیقی

رابطه یک کودک با موسیقی، قبل از تولد آغاز می‌ شود. مطالعات نشان داده است که نوزادان در صورتی که در سه ماه آخر حاملگی به نغمه های موسیقی گوش داده باشند. رفتارشان تغییر می‌ کند. نوزادان به شدت و نواک صداها حساس‌ هستند. و حتی عکس‌ العمل‌ های متفاوت به سبک‌ های متفاوت موسیقی دارند.

در اولین ماه‌ های تولد، نوزادان، قدرت چشمگیری برای تشخیص نواک‌ های مختلف دارند. و در سه ماهگی، کودک می‌ تواند نواک‌های مشخص را با دقت بسیار تکرار نماید. حس نواک در کودک، همچنین در رشد قدرت تکلم او نقش دارد. این احساس، الگوی تکلم بزرگسالان را قابل فهم‌ تر می‌ گرداند. در آغاز، نواک‌ ها و ریتم‌‌ های مکالمه کودکانه که «به زبان مادر یا اولیا» شناخته می‌ شود، اغراق‌ آمیز می باشد.

موسیقی-کودک-3

۵ مورد از فواید یادگیری موسیقی برای کودکان

  •  رشد مغز و ارتقای سطح یادگیری
  •  آموزش نظم و سخت‌کوشی
  •  افزایش توانایی یادگیری ریاضی
  • تقویت مهارت‌های اجتماعی و شناختی
  •  تقویت تمرکز

فواید یادگیری موسیقی به صورت دسته‌ جمعی برای کودکان چیست؟

روانشناسی موسیقی کودک وقتی کودک در کلاس موسیقی گروهی شرکت می‌ کند. از مهارت‌های بصری، شنیداری و حافظه خود بهره می‌ برد. تا همان کاری را انجام دهد که معلم او انجام می‌دهد. و شعری را بخواند که او می‌ خواند یا مثل او ساز بنوازد. او همچنین به این که همکلاسی‌ های او چه می‌ کنند توجه کرده و سعی می‌ کند با گروه هماهنگ باشد. به‌ کارگیری حواس گوناگون و حافظه برای هماهنگ‌ شدن با دیگران فواید آموزش موسیقی برای کودکان می باشد. و تاثیرهای مثبتی روی ذهن او می‌ گذارد.

موسیقی سرعت یادگیری را افزایش می دهد

تمام افراد می توانند مفاهیم مختلفی را بیاموزند. ولی اینکه شخصی لقب نابغه را از آن خود می کند بخاطر سرعت یادگیری او است. موسیقی دقیقا روی سرعت یادگیری شما تاثیر دارد. اگر بتوانید در سنین کودکی فرزندتان را با موسیقی آشنا نمایید روی سرعت یادگیری او تاثیر بسزایی خواهید داشت. موسیقی قدرت حل مسئله کودکان را افزایش می دهد زیرا او در خلال نواختن و تمرین موسیقی قوه تفکر خود را به کار می اندازد و از راه تمرکز و تفکر به تمرین می پردازد. در نتیجه تفکر فرزند شما می آموزد که در هر کاری از قوه عقل و منطق خود به کار ببرد.

سخن پایانی

کودکان امروزی فوق‌ العاده باهوش و مستعد هستند. و پدر و مادرها باید روی استعداد آن ها سرمایه‌ گذاری نمایند. توجه والدین به آموزش کودکان، روی حال و آینده آن ها تأثیر زیادی دارد. و ایجاد ارتباط بین ذهن کودکان با موسیقی، بزرگسالان خلاق آینده را می‌ سازد.

یک پاسخ

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *