متد موسیقی ارف

متد موسیقی ارف

متد موسیقی ارف برای آموزش موسیقی به کودکان بهترین و پر طرفدارترین متد است . کودکان به عنوان یادگیری تئوری موسیقی بهتر است که از طریق این روش بیاموزند . روش ارف ، موسیقی را از راه تجربه و بازی ، رقص همچنین آواز خواندن به کودکان آموزش می‌ دهد و به آن‌ ها در یادگیری اصول موسیقی کودک کمک می‌ کند .

متد موسیقی ارف چیست ؟

مزیت های این روش در درگیر کردن حواس کودک می باشد . به متد موسیقی ارف کنجکاوی بی‌ وقفه و تخیل افسار گسیخته گفته می شود . همچنین این روش مزیت های دیگری دارد که در ادامه این مطلب اشاره خواهیم کرد . در این متد کودکان در تمام سنین می‌ توانند با آن ارتباط برقرار بگیرند به این دلیل که روشی جالب و سرگرم کننده می باشد ، متد موسیقی ارف کودکان را به فعالیت بیشتر و پر رنگ تر در این حوزه تشویق می کند ، از راه تجربه کردن نیاز به آموختن بهتر این متد است یعنی کودک شما خود باید با کنجکاوی بیاموزد تجربه کند بنوازد تا اصول آن را بیاموزذ  ، مربیان مجرب زیادی آن را تدریس می‌ نمایند کودکان در مدت طولانی در حال شنیدن و نواختن خواهند بود . به همین علت دائما با ساز ، ملودی ، ریتم ، هارمونی و نت سر و کار دارند .

متد ارف

روش هایی برای یادگیری و آموزش متد موسیقی ارف وجود دارد که به آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد : برخی با ترکیب روشهای گوناگون آموزش موسیقی را بهتر یاد می‌ گیرند . بعضی ها تنها با انتخاب روشهای سنتی بهتر یاد می گیرند . هیچ یک از آن‌ ها راه را اشتباه نمی‌ روند در  حقیقت روش اشتباهی در آموزش موسیقی وجود ندارد انتخاب روش متناسب با خود فرد و نحوه یادگیری او بستگی دارد . متد ارف ترکیبی از آواز ، صحبت کردن ، حرکت و ساز می باشد . زمانی که آموزش از راه شعر و داستان و گفتار صورت می گیرد . کودک با شعر آشنا می‌ شود . شعر را به طور مکرر می خواند . مفهوم آن را درک خواهد کرد . برای ایجاد موسیقی از ابزار متناسب با شعر به کار برده می شود . زمانی که قصد دارید آواز خواندن را به کودکتان یاد بدهید اول اجازه دهید او با دقت به آهنگ گوش کند . فرقی ندارد که آن اجرا کنید یا پخش کنید . سپس از کودک بخواهید خط‌ به‌ خط آهنگ را پس از شما بخواند . اول می‌ توانید به‌ جای سلفژ از آهنگی ملودیک به کار ببرید حرکت یا ساز را به ادامه کار اضافه نمایید اگر آهنگ‌ ها کوتاه باشند کودک سریع تر آن را می آموزد . کودکان به رقصیدن و حرکات موزون علاقه ی زیادی دارند در متد موسیقی ارف رقصیدن از راه موسیقی فولک و حرکات موزون به کودک آموزش داده می‌ شود رقص بایستی قسمت اصلی تدریس موسیقی به کودکان در مقطع ابتدایی باشد .

موسیقی ارف در تبریز

به زبان ساده، این تکنیک آموزش موسیقی ارف در تبریز راهی می باشد که برای معرفی و آموزش در سطح کودکان، یعنی به روشی که برای آن‌ ها قابل فهم می باشد.

نحوه برگزاری کلاس ارف

کلاس به‌ روشی مدیریت می گردد که کلیه کودکان به بداهه‌ خوانی ، ساخت موسیقی و استفاده از سازهای کوبه‌ ای مشغول باشند . هدف از این روش مشخص است که کودک بدون نگرانی در مورد یادگیری تئوری موسیقی بتواند به راحتی نیز بنوازد . البته با رشد کودک نوع تدریس هم پیشرفته‌ تر خواهد شد . هر چند اساس آن که بر مبنای تجربه کردن و یادگیری تفننی می باشد همینطور حفظ  خواهد شد اگر چه خیلی از مدرسین متد موسیقی ارف در زمان تدریس از کتاب‌ هایی به‌ عنوان الگو به کار می برند . ولی برنامه خاصی برای این متد وجود ندارد . یک کلاس معمولی تحت رویکرد ارف ممکن است با خواندن یک قطعه کوچک از یک داستان عامیانه توسط معلم شروع شود . آنها باید به دقت به قطعه ای که خوانده می شود گوش دهند و سپس آن را با ترکیب موسیقی ، ریتم و حرکت دوباره اجرا نمایند . اگر معلم به جای آن شعری را بخواند ، ممکن است از کلاس خواسته شود که آن را با هم بخوانند در صورتی که معلم با اضافه کردن ریتم و ضربات ساده به آن بداهه می گوید . زمان که همه به ریتم شعر عادت کردند ، معلم امکان دارد که از چند دانش آموز بخواهد که سازها را در دست بگیرند و نت هایی را بنوازند که آنها به کلمات خاصی در شعر بچسبانند .

سازهای متد موسیقی ارف

متد موسیقی ارف بیشتر بر پایه آهنگ‌ های سنتی محلی یا فولک و آهنگ‌ هایی که کودکان خودشان می‌ سازند استوار می باشد . در نتیجه خانواده ی سازهای کوبه‌ ای در این روش بیشتر اوقات مورد استفاده قرار می‌ گیرد . این سازها دارای طبل ، زنگوله ، زیلوفون ، بلز و سازهای دیگر می باشند . در این روش ساز از اهمیت خاصی برخوردار می باشد به این دلیل که تولید صدا و نحوه استفاده از ساز با استفاده از آلات موسیقی به کودک آموزش داده می‌ شود . کودکان در این روش کنار هم مشغول یادگیری چیزهای مختلفی هستند ، مانند گوش دادن به شعر ، تشخیص ضرب آهنگ درون آن ، تلاش برای تطبیق صداها و نت های مختلف موسیقی با کلمات و … معلمان همچنین ممکن است به کودکان نحوه خواندن نت های موسیقی را نشان دهند . بنابراین مقدار قابل توجهی از یادگیری در کل مراحل انجام خواهد شد .

مزایای متد موسیقی ارف چیست ؟

در حالت کلی آموزش موسیقی در خردسالان فواید بسیاری دارد . یادگیری موسیقی از سنین جوانی به تقویت حافظه و تقویت رشد مغز و خیلی از موارد دیگر کمک می کند . روش Orff در آموزش موسیقی دارای مزیت های منحصر به فردی می باشد . تشویق کودکان به مشارکت ، هر کودک در کلاس به وظیفه ی خود عمل می کند . عناصر موسیقی را می آموزد . این روش عناصر مختلف موسیقی مانند ملودی ، ریتم ، فرم ، هارمونی و … را به کودکان یاد می دهد . همینطور کودکان به نواختن آلات موسیقی و آواز خواندن تشویق می شوند .  و برای کودکان سرگرم کننده می باشد روش ارف بر روش های سنتی آموزش متمرکز نمیباشد . این یک سیستم آموزشی است که بیشتر بر تجربه و یادگیری در فضای بازی متمرکز است . و از آنجایی که بچه ها عاشق بازی هستند ، به همین علت است که این متد موسیقی برای بچه ها در تمام سنین بسیار سرگرم کننده است و میتواند به عنوان بازی هم باشد .

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *