فواید-موسیقی-کودک-4

فواید موسیقی بر زندگی کودکان

فواید موسیقی کودک

یکی از فواید موسیقی کودک، با بزرگتر شدن كودكان، موسیقی می تواند از راه های گوناگونی باعث آنها شود. متاسفانه همه مدارس دوره های موسیقی در سطح معمولی را اجرا نمی نمایند. بنابراین بسیار ضروری است که سعی داشته باشید کودک خود را در هر شرایطی که می توانید در معرض خواندن آواز و اجرای موسیقی قرار دهید. موسیقی در مدارس از اهمیت حیاتی برخوردار می باشد. در این زمینه فقط چند مزیت اصلی وجود دارد که ما معتقدیم می تواند در یک محیط ساختاری آموزشی موجب یادگیری و پیشرفت کودکان گردد.

فواید موسیقی بر زندگی کودکان

خلاقیت کودکان

موسیقی به دلیل جذابیتی که دارد خود ایجاد علاقه می‌ نماید. و فرد را به سمت خود می‌ کشاند. با وجود اینکه در کشور ما حتی یک کتاب در مورد آموزش موسیقی به کودکان در مدارس ارئه نشده است. و در سطح دیگر هم حتی یک واحد درسی موسیقی ارائه نشده است. در حد میانگین هر کودک در طول روز بیشتر از ۱٫۵ ساعت موسیقی گوش می‌ دهد.

فواید-موسیقی-کودک-3

 کنترل خود مداری کودکان با موسیقی

به علت رابطه استاد شاگردی که در موسیقی وجود دارد می‌ تواند خود مداری کودک را کنترل نماید. کودک می آموزد که در بقیه کارها خود خواه نباشد. و به نظر بزرگترها باید احترام قائل شود. زمانی که کودک جهت یادگیری موسیقی از استاد یا والدین کمک می‌ گیرد. این عمل موجب می‌ شود که در زندگی خود،خود خواه نشود. و از نظرات و کمک دیگران استفاد لازم را بگیرد. کار موسیقی سبب رابطه سالم بین والدین و کودک می‌ گردد.

موسیقی و شکل گیری شخصیت کودک

هنگامی که کودک موسیقی می‌ نوازد یا آهنگ و صدای خوانندگان را تقلید می‌ نماید. ناخودآگاه حس شخصیتی بزرگتر از سن سال خودش به او القا می‌ گردد. به شرط اینکه مقلد وی از شخصیتی خوب برخوردار باشد.

بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

طبق تحقیقات انجام شده موفقیت در دوران کودکی اعتماد به نفس را افزایش می دهد. زمانی که کودک یادگیری آهنگی یا سازی را پشت سر می‌ گذارد. اعتماد به نفس او افزایش می باید. روحیه و آمادگی وی جهت یادگیری آهنگ بعدی افزایش یافته و وقتی که کودک یا نوجوان یادگیری سازی را با موفقیت و نیتیجه خوب به دست آورد. احساس می‌ کند که در زندگی قادر است که به بقیه خواسته‌ هایش نیز دست یابد.

افزایش مهارت‌ های حرکتی و پیشرفت حافظه

موسیقی به دلیل سختی و ایجاد رابطه میان اعضای مختلف حرکتی و حسی بدن نقش زیادی در پیشرفت حافظه کودکان دارد. موسیقی اعضای گوناگون بدن را با هم هماهنگ می‌ سازد. و مهارت های انسان را بالا می برد.

برنامه ریزی

 تمامی کار موسیقی طبق نظم و ترتیب می باشد. نواختن یک آهنگ یا یادگیری آن مستلزم یک اصول خاص است. مثلا کودک می‌ خواهد آهنگ بنوازد بایستی بداند در کجای کارش از ملودی استفاده کند. چه زمانی ریتم بزند چه زمانی شروع به خواندن کند. و کجا سرعتش اوج بگیرد. این کارها شامل نظم خاصی هستند. پس در کنار موسیقی کودک به نظم موجود در بقیه کارها در زندگی اش پی خواهد برد.

فواید-موسیقی-کودک

بالا بردن خزانه لغات کودک

از طریق موسیقی می‌ توان خزانه لغات کودک را تقویت نمود. گوش دادن به آهنگ خواندن اشعار خواندن آهنگ با هر زبانی که باشد خزانه لغات کودک را بالا می برد. کودک شما با خواندن  آهنگ یا شعر حداقل ۱۰ لغت به خزانه لغاتشان اضافه می‌ گردد. به همین دلیل جذابیتی که دارد در حافظه کودک ماندگار می‌ شوند.

آشنایی با فرهنگ خود و فرهنگ‌ های دیگر

زمانی که کودک به آهنگی گوش می‌ دهد. با زبان آن آشنا می‌ شود. فرض کنید کودک چند آهنگ از قومیت‌ های گوناگون در ایران گوش می‌ دهد. او این مورد را درک می کند که قومیت‌ های مختلف در ایران زندگی می‌ کنند. و با تفاوت‌ های موجود میان آنها  آشنا می شود. و یا زمانی که آهنگ خارجی گوش می‌ دهد با زبان آن‌ ها  آشنا می‌ شود. و متوجه می شود که کدام کشور با چه زبانی مکالمه می کنند. برای مثال کودک آهنگی با زبان افغانی گوش می‌ دهد. متوجه می شود که زبان آنها با زبان کشورش تقریبا مشترک است. قدرتی که در موسیقی است می تواند انسان را به گذشته و آینده ببرد.

خوش اخلاق بارآوردن کودک

بر اساس تحقیقات که هنرمندان به ویژه خوانندگان از لطافت بشری نسبت به بقیه اعضای جامعه برخوردار می باشند. با آموزش موسیقی به کودکان می‌ توانید خشونت کودکتان را که در همان دوران در رفتار او درونی می‌ شود کاهش دهید. به شرط اینکه موسیقی لطیف باشد. و از نوع موسیقی آرام باشد.

تاثیر موسیقی بر هوش کودکان

مطابق با بررسی هایی که به انجام رسیده است، بر روی ۷۵ هزار دانش آموز طی ۱۰ سال متمادی شامل آن است که کودکان با نواختن موسیقی بیژه پیانو مهارت های فراتری در خواندن و درک ریاضی کسب می نمایند. و در ارزشیابی دروس نمرات بیشتری نسبت به کسانی که موسیقی را تجربه نکرده اند، خواهند داشت. طبق تحقیقات اگر کودک از سنین کمتر به طور انفعالی در معرض موسیقی باشد. روند رشد ذهنی او سیر صعودی خواهد داشت. ولی به طور قطع گوش دادن انفعالی با نواختن ساز و تمرین موسیقی به طور فعال و آگاهانه قابل قیاس نمی باشد.

فواید-موسیقی-کودک-2

فواید موسیقی برای نوزادان

شروع زود هنگام جهت به دست آوردن بیشترین سود موسیقی در یادگیری و پیشرفت کودکان ضروری می باشد. هیچ وقت خیلی زود نیست، زیرا سال های پیش دبستانی فرصتی بهینه برای انجام این کار است. در این سن، مغز آن ها با سرعت زیادی در حال رشد بوده. و باعث می شود تا اطلاعات و تجربیاتی بیاموزد که مانند اسفنج خیس شود.

موسیقی و آواز خواندن می تواند به کودک نو پا کمک کند تا حافظه، مهارت های اجتماعی، گفتار و گوش دادن و جنبه های پیشرفت  را توسعه دهند:

  • سلامت کلی
  • هماهنگی
  • احساس خوبی دارد
  • آگاهی و تعادل بدن
  • توسعه زبان
  • حافظه
  • تمرکز گوش دادن
  • خیال پردازی
  • تحریک

فواید موسیقی بر اعتماد به نفس کودک

اعتماد به نفس حلقه ی گمشده ی شخصیتی بسیاری از افراد جامعه می باشد. که برای آنها در تعدادی از جایگاه های شغلی اجتماعی و خانوادگی محدودیت ایجاد کرده. ریشه ی این کمبود در دوران کودکی و نحوه آموزش و برخورد والدین نهفته بوده و یکی از شاخص ترین فواید موسیقی برای کودکان تقویت اعتماد به نفس آن ها می باشد. زمانی که کودک بتواند یک ساز را بنوازد، حس غرور و ارزشمندی و ایمان توانایی های خود برانگیخته می گردد.

فواید موسیقی درمانی برای کودک

موسیقی درمانی برای کودکان تحمل درد بیماری را در کودک بالا برده و احساس موقعیت های استرس زا را می کاهد. سازگاری اجتماعی، ثبات عاطفی، کنترل شخصی، انگیزش، احساس ارزش شخصیتی، تقویت و هماهنگی ماهیچه ها و تقویت مهارت های خودیاری از جمله موارد تاثیرگذار موسیقی بر کودک معلول و استثنایی می باشد که بر حسب نوع نقیصه حسی و حرکتی از برنامه های موسیقی درمانی استفاده می نمایند.

اجرای کنسرت تابستان 98

2 پاسخ

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *