موسیقی ارف کودکان در تبریز

موسیقی ارف کودکان در تبریز

موسیقی ارف کودکان در تبریز

به زبان ساده، این تکنیک آموزش موسیقی ارف به کودکان در تبریز راهی است برای معرفی و آموزش در سطح کودکان، یعنی به روشی که برای آن‌ ها آشنا و قابل فهم است. طیف گسترده‌ ای از مفاهیم موسیقی از طریق کارهایی که کودکان به طور غریزی هر روز انجام می‌ دهند آموزش داده می‌شود: آواز، رقص، حرکت و نمایش. سازهای کوبه‌ای نیز به دلیل ساده بودن نقش مهمی در موسیقی ارف دارند علاوه بر این با نواختن سازهای کوبه‌ای حس بازی و شادی در آن‌ها ایجاد می‌ شود.

اُرف در واقع نام ((کارل اُرف)) دانشمند و موسیقیدان آلمانی است که سیستم آموزشی بسیار کارآمدی برای آموزش موسیقی به کودکان تهیه نمود و کلاس های موسیقی کودکان در اصطلاح (اُرف) می گویند. در حال حاضر در ایران به تمام کلاس های موسیقی کودک (حتی کلاس هایی که از سیستم ارف هم تبعیت نمی کند) ارف گفته می شود.

فواید دوره های موسیقی ارف برای کودکان در تبریز

در واقع ارف بهترین و جذاب ترین شیوه برای تعلیم موسیقی به کودکان است. تحقیقات انجام شده بر روی این موضوع ثابت می‌ کند موسیقی بر روح انسان اثرات مثبتی می‌گذارد و باعث ایجاد آرامش و رفع اضطراب می‌ شود.

در ارف نیز به کودکانی که از نظر سنی نمی‌ توانند آموزش‌ های تخصصی ببیند موسیقی آموخته می‌ شود اما به روشی جالب و سرگرم کننده. آموزش موسیقی از سنین دو تا سه و نیم سالگی شروع شده و تا ۵ سالگی می‌توانند سازهای ابتدایی را یاد بگیرند. معمولا برای آموزش و نواختن سازهای جدی حداقل سن پیشنهادی ۵ سالگی است.

یادگیری چگونگی ساخت موسیقی فرصتی شگفت انگیز برای رشد در زندگی کودکان را به وجود می‌آورد. بهترین را برای بهره مندی بیشتر از مزایای موسیقی شروع آن در سریع ترین زمان است. یادگیری موسیقی در دوران کودکی مزایای زیادی دارد که در آینده کودکان نیز تاثیر می‌ گذارد. همچنین این امر باعث بهبود مهارت‌ های اجتماعی کودکان شما می‌شود، در افزایش اعتماد به نفس و حتی در موفقیت تحصیلی آن ها موثر است.

سازهای مورد استفاده در ارف کودکان

سازهای مورد استفاده در ارف کودکان ، سازهای ریتمیک مانند دایره زنگی و طبلک ها به همراه زایلونون های سوپرانو، آلتو و باس و متالوفون های سوپرانو و آلتو و باس-ریکوردرهای آلتو و سوپرانو در کلاس های ارف کودکان مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به علاقه و اشتیاق کودک انتخاب می شود.
سازهای مورد استفاده در ارف قادر به ساخت صدایی گرم و قوی، به همراه پس زمینه ای ملایم و دوست داشتنی، بر روح حساس کودک تاثیر گذاشته و با همراهی آوازهای کودکانه به زیباترین شکلی نواخته می گردد.

موسیقی ارف

موسیقی ارف کودکان در تبریز

بیان ریتمیک در ارف کودکان

کودکان با استفاده از حرکات بدن به بیان ریتمیک علاقه نشان می دهند و این همان موردی می باشد که در آموزشگاه از آن مورد استفاده قرار می گیرد.
راه های زیادی جهت استفاده ریتمیک با بدن وجود دارد که روی زانو زدن، دست و بشکن زدن، پای زدن و تولید اصوات با کوبش پا بر زمین از نمونه های ساده آن می باشد.
چنانچه مربی موسیقی از مهارت مورد نیاز برخوردار نباشد و رهبری گروه را بر عهده نگیرد.

حرکات ریتمیک میتواند به عضلات کودک آسیب برساند از این رو والدین گرامی باید در انتخاب آموزشگاه مناسب موسیقی دقت مورد نیاز را انجام دهند. ارف کودکان ارتباط تنگاتنگی با آواز خوانی کودکان داشته و تأکید زیادی به نیاز بر فعالیت کودک در این حوزه شده است.
این فعالیت میتواند به شکل همخوانی، همراهی، اجرای مقدمه و یا دکلمه باشد که در شناخت اصوات و نتهای موسیقی کمک مؤثری می نماید.

از چه نوع موسیقی و سازهایی در ارف استفاده می شود؟

رایج‌ ترین سبک موسیقی مورد استفاده در ارف موسیقی محلی یا فولک است. آوازها معمولاً کوتاه و با تکرار نسبتاً کوتاه هستند تا آواز خواندن برای همه هنرجویان آسان باشد و بتوانند آن‌ ها را به صورت هم زمان بخوانند و بنوازند. یک از دلایل مهم استفاده از موسیقی محلی این است که با توجه به زمینه فرهنگی معمولاً هنرجویان ارتباط عمیق تری با این موسیقی برقرار می‌ کنند.

همانطور که گفته شد، بداهه پردازی و آهنگ سازی از اجزای اصلی این سبک تدریس است، بنابراین بیشتر موسیقی مورد استفاده توسط خود دانش آموزان ایجاد می‌شود، زیرا آن‌ ها در حال کاوش در سازها، خلاقیت خود را نشان می‌ دهند و سرگرم این موضوع می‌ شوند.

سازهای مورد استفاده در ارف عمدتا انواع سازهای ریتمیک مثل دایره زنگی و طبلک است. این به این دلیل است که ارف احساس می‌ کرد که ریتم یک شکل اساسی یا بیان انسانی است و کودکان به طور طبیعی به آن رجوع می‌ کنند.

سایر سازها عبارتند از: زایلوفون سوپرانو، آلتو و باس – متالوفون‌ های سوپرانو و آلتو و باس – ریکوردرهای آلتو و سوپرانو. سازهای مورد استفاده در ارف معمولا صداهای گرم و ملایم و دوست داشتنی دارند که در اشتیاق کودکان تاثیر دارند و برای نواختن همراه با آوازهای کودکانه ترکیب زیبایی را ایجاد می‌ کنند.

بعضی از تکنیک هایی که در موسیقی ارف کودکان در تبریز به کار می رود:

  • استفاده از اسامی شخصیت‌ ها و یا حیوانات گوناگون که مورد علاقه کودکان می باشد.
  • فعالیت‌هایی همانند دست زدن، پایکوبی
  • نت خوانی و آشنایی با ریتم بصورت غیر مستقیم
  • ترکیب حرکات و ریتم‌های موزون که به درک موسیقیایی کودک کمک می‌ نماید.
  • اساس آموزش سازها همانند دیگر سازها است اما روش یاد دادن آن با خلاقیتی متفاوت انجام می گیرد تا برای کودکان جذاب باشد.

سازهای اصلی کلاس های ارف

سازهایی که در کلاس های ارف مورد به کار می رود، از سازهای بومی بوده و نواختن آن ها حس هیجان را در کودکان زنده می سازد. سازهایی که در کلاس های ارف مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوتی با سازهای دیگر ندارد ولی روش استفاده از این سازها با نوعی خلاقیت همراه است که تاثیر بسیاری برای آموزش کودکان دارد.

در حقیقت سازهایی که در کلاس های ارف به کودکان آموزش داده می شود شامل سازهای ریتمیک از جمله طبل، دایره زنگی و سازهای دیگری همانند زایلوفونهای سوپرانو، آلتو، باس، باس ریکوردهای آلتو و سوپرانو می شود.

این سازها صدایی گرم و قوی همراه با پس زمینه ایی ملایم و دوست داشتنی ایجاد می کنند و چون با آوازهای کودکانه همراه هستند، تاثیر فوق العاده ایی بر روح کودکان دارند. در این قسمت بعضی از سازهای کلاس ارف را بررسی می نماییم.

موسیقی ارف

موسیقی ارف کودکان در تبریز

زایلافون

زایلافون از سازهای کوبه ایی است و نسبت به بقیه سازها، ساختار ساده تری دارد. از آنجایی که این ساز وزن زیادی ندارد، حمل و نقل آن برای کودکان راحت است و کودکان کم سن و سال می توانند به راحتی نواختن این ساز را یاد بگیرند.

بلز

بـلز یکی دیگر از سازهای ارف بوده و از نوع سازهای کوبه ایی است. بلز با توجه به ساختار ساده ایی که دارد، جزء سازهای کودکان محسوب می گردد و کودک پس از یک دوره آموزش می تواند به راحتی آن را بنوازد. در این ساز، نت های موسیقی به شکلی جذاب و با ضربه زدن روی تیغه ها، به صدا در می آیند. ساز بلـز جذابیت بسیاری برای کودکان دارد. و برای آموزش نت های آن از رنگ ها و حروف انگلیسی به کار می رود تا آموزش برای کودکان جذابیت بالاتری داشته باشد.

فلوت ریکوردر

فلوت ریکورد یکی از سازهای بادی چوبی بوده و نحوه کار کردن آن برای کودکان بسیار ساده می باشد. این ساز از راه دمیدن و گذاشتن انگشت روی سوراخ های آن نواخته می شود. این ساز همانند بقیه سازهای ارف به یاد داشتن پارامترهای گفتار، موسیقی و حرکت از سازهایی است که کودکان میتوانند به راحتی آن را یاد بگیرند.

طبلک

در کلاس های ارف جهت آموزش ریتم به کودکان از طبلک به کار می رود. این ساز ساختار خیلی ساده ایی دارد و به همین علت محبوبیت بسیاری در میان کودکان دارد.

درامز

ساز درامز یکی دیگر از سازهای ارف است و تلفیقی از موسیقی و حرکت است. این ساز نقش اصلی در کلاس های آموزشی ارف دارد.

موارد مهم کلاس ارف

ریتم یکی از اصلی ترین عناصر موسیقی به شمار می رود. و کودکان به صورت ذاتی به انجام حرکاتی که با ریتم همراه است، علاقه دارند. در واقع کودکان با استفاده از حرکات بدن، علاقه خود را به ریتم و موسیقی نشان می دهند. مواردی که در کلاس های ارف همراه با ریتم به کودکان آموزش داده می شود، دارای ضربه زدن روی زانو، دست زدن و بشکن زدن، پایکوبی و تولید صدا با کوبیدن پا روی زمین می شود. کودکان در کلاس های آموزشی ارف این حرکات ریتمیک را بر اساس اصول آموزش می بینند.

اهداف کلاس موسیقی ارف کودکان در تبریز

یکی  دیگر از اصلی ترین اهداف کلاس های موسیقی ارف کودکان در تبریز، فراهم کردن محیطی شاد و دوست داشتنی برای کودکان است. در این کلاس ها، مفاهیم مهم و اصلی موسیقی به روشی جذاب به کودکان آموزش داده می شود. در کلاس های ارف، درس های موسیقی به روشی تدریس می گردد که برای کودکان جذاب و سرگرم کننده باشد و همیشه در ذهن آن ها باقی بماند.

با توجه به این که بازی نقش خیلی مهمی در زندگی کودکان دارد، اصطلاحات و مفاهیم موسیقی در غالب بازی ها به کودکان آموزش داده می شود. در واقع میتوان گفت بازی یکی از بهترین روش هایی می باشد که میتوان در کنار آن به کودکان آموزش داد. یکی دیگر از اصلی ترین اهداف کلاس موسیقی ارف، ایجاد انگیزه و روحیه در کودکان برای آموزش موسیقی است. هر اندازه کودکان با شوق بیشتری سازهای ارف را یاد بگیرند، به همان اندازه آموزش ها برای آن ها مفید تر می باشد.

جمع بندی موسیقی ارف

در حالت کلی در کلاس های آموزشی ارف کودکان از سازهای بادی به کار می رود. بنابراین این سازها برای کودکان بسیار جذاب بوده و علاوه بر این آموزش اولیه آن سخت نیست و کودکان میتوانند آموزش های اولیه نوازندگی را به آسانی روی این سازها یاد بگیرند. پس از به پایان رسیدن کلاس های اولیه ارف، سازهای گوناگون به کودکان معرفی می شود و کودک این امکان را دارد که با شنیدن صدای ساز و لمس آن، ساز مورد علاقه خود را انتخاب نماید و پس از اتمام دوره ارف، ساز مورد علاقه خود را یاد بگیرد.

معرفی کتاب بلز من توسط مدرس موسیقی کودک نیلوفر شاهبازی

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *