تاثیر موسیقی در خلاقیت

تاثیر موسیقی بر ایجاد خلاقیت

موسیقی و تاثیر آن بر زندگی و ایجاد خلاقیت

تاثیر موسیقی در خلاقیت، موسیقی هنری کـه از گذشته هاي دور با انسان بوده اسـت یکی از اجزای زندگی مـا می باشد. هر گاه تنها باشیم، شاد هستیم و حتی در زمان پیاده روی شعرهایی را زمزمه می نماییم یا این‌ کـه آهنگ هاي مورد علاقه را در ذهن مان مرور می کنیم. ولی تا به حال فکر کرده‌ اید کـه موسیقی چقدر برای ما موثر است؟

معدود فعالیت هایي در زندگی وجود دارد که از کل مغز استفاده می کنند و یکی از آن ها موسیقی می باشد. در بیتشر موارد از نسخه اصلی هر آهنگ بیشتر خوشمان می آید این حس الزاماً به دلیل بهتر بودن نسخه اصلی نیست بلکه چون اولین بار است کـه آن را میشنویم این احساس را پیدا می‌ کنیم. گوش دادن بـه موسیقی هنگام فعالیت، کارایی فیزیکی ما را افزایش می دهد. بر اساس معمول بهترین آهنگ مورد علاقه هر کس آهنگی می باشد کـه یادآور یک رخداد عاطفی در زندگی اش می باشد. در زمان گوش دادن بـه موسیقی ضربان قلب انسان تغییر نموده و از صدا تقلید می کند. گل ها با شنیدن صدای موسیقی سریع تر رشد می‌ کنند.

الویس پریسلی هیچ یک از آهنگ هایش را خودش ننوشته اسـت. نوع موسیقی کـه گوش می کنید بـه نوع درک شما از دنیا تاثیر دارد. لئو فندر – مخترع سازهای تلکستر و استرتوکستر – نمی توانست گیتار بنوازد. گرانترین آلات موسیقی جهان یک ویولن استرادیواریوس است کـه سال 2011 با قیمت 15.9 میلیون دلار فروخته شد. آهنگی کـه مدام در ذهن شـما تکرار می شود به نام کرم گوش شهرت یافته است. نوکلو «NoClue» سریع ترین رپر دنیا اسـت با 723 سیلاب در هر 51.27 ثانیه «14.1 سیلاب در هر ثانیه». متالیکا اولین و تنها گروه موسیقی است کـه در هر هفت قاره اجرا داشته است. نیروی دریایی بریتانیا از آهنگ هاي بریتنی اسپیرز برای ترساندن دزدان دریایی سومالی استفاده می کند.

نوزادان با گوش دادن بـه موسیقی دو برابر بیشتر از زمانی کـه بـه کلام گوش می دهند آرام می‌ مانند. در سال 2015 فضانورد کریس هادفیلد برای نخستین بار آلبوم کاملی از آهنگ هاي ضبط شده در فضا را منتشر کرد. هنگامی که بنجامین فرانکلین ساز آرمونیکا را اختراع کرد این ساز در اروپا بـه چنان شهرتی رسید کـه موزارت و بتهوون برای آن موسیقی ساختند. انیا از هنرمندانی است کـه آثار بسیار پرفروشی خلق کرده، اگر چـه هیچ توری برگزار نکرد اما بیش از 100 میلیون آلبوم هاي او در سراسر جهان بـه فروش رفته است. موسیقی می تواند بـه افرادی کـه دچار آسیب هاي شدید مغزی شده اند کمک کند تا خاطرات شخصی رابه یاد آورند.

مسابقات موسیقی، نقاشی، شعر، ادبیات و معماری همگی بعنوان بخشی از رقابت هاي المپیک از سال 1912 تا سال 1948 برگزار می شدند. پیانوها از حدود 12 هزار بخش جدا از هم تشکیل شده اند. علم ثابت کرده آوازهای گروهی بـه کاهش استرس و اضطراب و افزایش سطح اندروفین کمک می نماید. مردم کشور آمریکا روزانه بیش از چهار ساعت صرف گوش دادن بـه موسیقی می‌ کنند. 51.5 درصد از موسیقی دانان هیپ هاپ بـه قتل رسیده اند. به نظر می رسد طول عمر یک ستاره راک 25 سال کم تر از حد میانگین می باشد. سی دی هاي موزارت درسال 2016 بیشتر از آثار بیانسه بـه فروش رسیدند.

مایکل جکسون تلاش کرد کمیک هاي مارول را بخرد فقط برای اینکه بتواند نقش مرد عنکبوتی را در فیلم تولیدی خودش بازی نماید. پیانو تنها یک دهه بزرگتر از ایالت متحده کشور آمریکا می باشد. جان لنون آواز را با شرکت در گروه کر در کلیسای سنت پیتر آغاز کرد. کلمه آهنگ «music» از نام Muses الهه هنر در یونان باستان گرفته شده اسـت.

تأثیر جالب موسیقی بر مغز انسان

ارسطو موسیقی را یکی از شاخه‌ های ریاضی می‌ دانسته و فیلسوفان اسلامی نیز این نظر را پذیرفته‌ اند، همانند ابن سینا که در بخش ریاضی کتاب شفا از موسیقی نام برده است. اما از آنجا که همه ویژگی‌ های موسیقی مانند ریاضیات قطعی و غیر قابل تغییر نیستند، بلکه ذوق و قریحهٔ سازنده و نوازنده نیز در آن دخالت کامل دارد، آن را هنر نیز می‌ دانند.

امروزه موسیقی یک دانش و هنر گسترده است که بخش‌ های متعدد و تخصصی دارد. صدا در صورتی موسیقی نامیده می‌ شود که بتواند پیوندی بین اذهان ایجاد کند و مرزی از جنس انتزاع آن را محدود نکند. اما این علم، هنر و یا پدیده‌ی فوق‌ العاده چه تأثیری بر انسان و روحیاتش دارد؟ محققان در سرتاسر جهان به مطالعه‌ی این تأثیرات پرداخته‌ اند.

تاثیر موسیقی در خلاقیت

تاثیر موسیقی در خلاقیت

موسیقی شاد و یا غمگین بر دید ما به مسائل خنثی اثر دارد

طبق معمول، می‌ توانیم تشخیص دهیم که آیا یک موسیقی شاد و غمگین است، اما این نظر بر اساس احساسی است که با شنیدن موسیقی به فرد منتقل می‌ شود. در واقع، مغز ما به موسیقی شاد و غمگین به شکل‌های متفاوت پاسخ می‌ دهد. حتی قطعه‌ های کوتاه موسیقی شاد یا غمگین بر ما تأثیر می‌ گذارد.

یک تحقیق نشان می‌ دهد که بعد از شنیدن یک قطعه‌ ی موسیقی کوتاه، شرکت کنندگان بیشتر تمایل داشتند که وضعیت خنثی را به عنوان وضعیتی شاد و یا غمگین تفسیر کنند تا با موسیقی‌ ای که شنیده بودند، هماهنگ شوند. این موضوع با دیگر حالت‌ های چهره نیز اتفاق افتاد، اما بیشتر برای موقعیت‌ هایی قابل توجه بود که به حالت خنثی نزدیک‌ تر بودند.

موضوع جالب‌ تر دیگر در مورد تأثیر موسیقی بر احساسات، این می باشد که دو نوع احساسات به موسیقی مرتبط هستند: احساسات ادراکی و احساسات عاطفی. این بدان معنی است که برخی اوقات می‌ توانیم احساسات یک قطعه‌ ی موسیقی را بدون تجربه کردن‌ آنها، درک کنیم، که دلیل آن این است که گوش دادن به موسیقی غمگین بسیار لذت بخش می باشد.

صدای پس زمینه می‌ تواند خلاقیت را افزایش دهد

تاثیر موسیقی در خلاقیت، همه‌ ی آهنگ‌ های پرانرژی در فهرست موسیقی خود دوست دارند. اما وقتی به بحث خلاقیت می‌ پردازیم، ممکن است موسیقی بلند بهترین گزینه نباشد. تحقیقات نشان داده‌ اند که سطح ملایم موسیقی نقطه عطفی برای خلاقیت است. موسیقی پس زمینه حتی بیشتر از سطوح پایین موسیقی، خلاقیت انسان را تحریک می‌ کند.

عملکرد این قضیه به گونه‌ ای است که موسیقی ملایم دشواری پردازش را افزایش می‌ دهد که منجر به افزایش پردازش انتزاعی و خلاقیت بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر، هنگامی که در تلاش برای پردازش کارها هستیم، به سمت روش‌ های خلاقانه‌ تر می‌ رویم.

سلیقۀ موسیقی شخصیت را پیش‌ بینی می‌کند

یک مطالعه نشان داد که زوج‌ ها با نگاه کردن به فهرست آهنگ‌ های مورد علاقه‌ ی یکدیگر، توانستند یکدیگر را به خوبی شناخت کنند و به پیشبینی‌ های قابل اعتمادی درباره ویژگی‌ های اخلاقی یکدیگر برسند. به طور خلاصه، یافته‌ های مطالعه را می‌ توان به صورت راهنمای زیر ارائه داد:

طرفداران موسیقی بلوز

دارای اعتماد بـه نفس بالا، خلاق، اهل گردش، مهربان و آسان هستند.

طرفداران آهنگ جز

دارای اعتماد بـه نفس بالا، خلاق، اهل گردش و آسان هستند.

طرفداران موسیقی کلاسیک

دارای اعتماد بـه نفس بالا، خلاق، درونگرا و آسان هستند.

طرفداران موسیقی رپ

دارای اعتماد بـه نفس بالا و اهل گردش هستند.

طرفداران آهنگ

اپرا دارای اعتماد بـه نفس بالا، خلاق و مهربان هستند.

تاثیر موسیقی در خلاقیت

تاثیر موسیقی در خلاقیت

طرفداران موسیقی کانتری و وسترن

سخت کوش و اهل گردش هستند.

طرفداران موسیقی رِگِی

دارای اعتماد بـه نفس بالا، خلاق، اهل گردش، مهربان و آسان هستند و اصلا اهل سخت کوشی نیستند.

طرفداران موسیقی دنس

خلاق و اهل گردش هستند، اما مهربان نیستند.

طرفداران آهنگ ایندی

دارای اعتماد بـه نفس پایین و خلاق هستند، اما مهربان و سخت کوش نیستند.

طرفداران موسیقی بالیوود

خلاق و اهل گردش هستند.

طرفداران موسیقی راک یا هِوی متال

دارای اعتماد بـه نفس پایین، خلاق، مهربان و آسان هستند، اما سخت کوش و اهل گردش نیستند.

طرفداران موزیک پاپ

دارای اعتماد بـه نفس بالا، سخت کوش، اهل گردش و مهربان هستند، اما خلاق و آسان نیستند.

طرفداران موسیقی سول

دارای اعتماد بـه نفس بالا، خلاق، اهل گردش، مهربان و آسان هستند.

موسیقی هنگام رانندگی به طور قابل ملاحظه‌ ای حواس‌ مان را پرت می‌کند

یک مطالعه دیگر روی نوجوانان و جوانان تمرکز کرد و بررسی کرد چگونه موسیقی تأثیری بر نحوه رانندگی آنها دارد. در این مطالعه، رانندگان هنگام گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود، سکوت، و یا موسیقی ایمن (که توسط محققان پیشنهاد شده بود) مورد آزمایش قرار گرفتند. بطور کلی، اکثریت رانندگان موسیقی خود را ترجیح دادند، اما نتایج نشان داد که گوش دادن به موسیقی بیشتر باعث پرتی حواس می‌شود.

در حالتی که رانندگان به موسیقی مورد علاقه خود گوش می‌دادند، اشتباهات بیشتری رخ می‌داد و رانندگی با خشونت بیشتری انجام می‌شد. جالب‌تر این است که موسیقی ارائه شده توسط محققان بسیار موثرتر از سکوت بود. به نظر می‌رسد که موسیقی ناآشنا یا غیرجذاب بهترین گزینه برای رانندگی است.

تماس تلفنی یک سویه، بیشتر از مکالمات معمولی باعث پرتی حواس می‌شوند

یک مطالعه دیگر که بجای موسیقی، بر نویز تمرکز کرده است، نشان داده است که هنگامی که موضوع پرتی حواس در مکالمه با دیگران مطرح می‌ شود، تماس‌ های تلفنی یک سویه از همه بدتر هستند. پس از اینکه یک پرسشنامه نشان داد که 82 درصد افراد مکالمه تلفنی دیگران را آزار دهنده می‌ یابند، روانشناس شناختی ورونیکا گالوان از دانشگاه سن دیگوی ایالات متحده تصمیم گرفت دلیل این اذیت را کشف کند.

در این مطالعه، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه باید به یک سوی یک مکالمه تلفنی گوش می‌ دادند، در حالی که گروه دیگر باید به مکالمه کامل گوش می‌ دادند و در عین حال یک پازل را حل می‌ کردند. گروهی که به یک سوی مکالمه گوش می‌ دادند، تمرکز کم تری نسبت به گروه دیگر داشتند. محققان دلیل آن را تلاش برای حدس زدن سوی دیگر مکالمه فرد شرکت کننده دانستند که او نمی‌ شنود.

تاثیر موسیقی در ورزش کردن

تاثیر موسیقی در خلاقیت، مشاهده می‌ کنیم که همانطور که سکوت نمی‌ تواند به خلاقیت و رانندگی بهتر کمک کند، در هنگام ورزش نیز تأثیر زیادی ندارد. تحقیقاتی در طول سال‌ها بر روی تأثیر گوش دادن به موسیقی هنگام ورزش انجام شده است. در سال 1911، یک مطالعه نشان داد که گوش دادن به موسیقی در مقایسه با سکوت، باعث افزایش سرعت پرداخت رکاب دوچرخه‌ سواران می‌ شود.

این اتفاق به دلیلی رخ می‌ دهد که گوش دادن به موسیقی می‌ تواند فریادهای خستگی مغز را سرکوب کند. همانطور که بدن متوجه می‌شود که خسته است. و نیاز به استراحت دارد، به مغز نیز پیام‌هایی می‌ فرستد تا پیام استراحت را ارسال کند. گوش دادن به موسیقی رقیبی برای بدن در تسخیر توجه مغز است درسال ۱۹۱۱ یک محقق آمریکایی متوجه شد کـه دوچرخه سواران در زمان گوش دادن بـه موسیقی، تند تر، رکاب می‌ زدند. علت این موضوع، این می باشد که گوش دادن بـه موسیقی میتواند موجب کاهش خستگی افراد شود. بـه محض اینکه بدن ما پیام خستگی و این‌کـه ما مایل بـه متوقف کردن ورزش هستیم را درک می کند، سیگنال هایي رابه مغز برای توقف و استراحت کردن می دهد.

گوش دادن بـه موسیقی، با هوشیاری مغز ما رقابت می کند و و بـه مـا کمک می کند. تا سیگنال هاي خستگی مغز را نادیده بگیریم. البته این موضوع برای تمرین و ورزش هاي سبک و نیمه سبک نتیجه ي بهتری دارد. در زمان انجام ورزش سنگین و شدید، موسیقی توانایی زیادی جهت دور کردن توجه مغز ما نسبت بـه خستگی و درد ندارد. موسیقی نه فقط با پرت کردن حواس نسبت بـه درک احساس درد، موجب افزایش مدت زمان ورزش و شدت آن می گردد، بلکه بازدهی ما را نیز در زمان ورزش کردن افزایش می دهد. مطالعه اي درسال ۲۰۱۲ نشان داد دوچرخه سوارانی کـه بـه موسیقی گوش می‌ دادند، به میزان ۷ درصد کمتر از دیگر دوچرخه سوارانی کـه بـه موسیقی گوش نمی‌ دادند، اکسیژن مصرف کردند.

تعدادی از تحقیقات اخیر نشان داده اند کـه یک سقف در مورد تاثیرات موسیقی وجود دارد؛ بـه صورتی که آهنگ هایي کـه بیشتر از حدود ۱۴۵bpm «ضرب در هر دقیقه» باشند، موجب افزایش انگیزه ي افراد نمی شوند. در نیتجه در زمان انتخاب فهرست آهنگ هاي مورد علاقه حود برای گوش دادن این نکته را در مورد رابطه ي سرعت موسیقی و انگیزه به یاد داشته باشید.

معرفی کتاب بلز من توسط نیلوفر شاهبازی

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *