نگهداری-پیانو

نحوه نگهداری پیانو

نحوه نگهداری و تمیز کردن پیانو

پیانو، یکی از خوش صدا ترین و پر طرفدار ترین ساز ها در میان سازهای گوناگون موسیقی می باشد. معمولا پیانو های موجود در بازار قیمت زیادی دارند. و در نتیجه بسیاری از دارندگان پیانو به دنبال اطلاعاتی درباره ی نگهداری پیانو هرچه بهتر این ساز می باشند. که در ادامه در این مورد اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

حمل پیانو

پیانو یکی از ساز های گران موجود در بازار است، یکی از دغدغه های خریداران این ساز گرانبها، نحوه حمل آن به مکان مورد نظرشان است. در نتیجه سعی کنید در زمان حمل آن از نیروهای متخصص استفاده کنید. و کلیه ی هزینه ای که به منظور خرید این ساز گرانبها پرداخته اید هدر ندهید.

مکان نگهداری پیانو

پیانو ها ساز های حساسی می باشند، سپس زمانی که به دنبال محیط مناسب برای قرار دادن آن در استودیو یا منزل خود هستید، فقط اینکه پیانو در چه مکانی جلوه بیشتری دارد. یا در چه محیطی با دکوراسیون متناسب است فکر نکنید. در زمان نوازندگی و یا تمرین برای آموزش پیانو سعی کنید به نکات زیر برای انتخاب صحیح محل قرار دادن پیانو خود دقت داشته باشید.

دور نگه داشتن پیانو از پنجره

جنس بدنه پیانو از چوب است و این مورد موجب حساسیت بسیار این ساز نسبت به موارد زیادی می شود،  بنا به دلایل مختلف توصیه می نماییم که پیانو خود را در مجاورت پنجره قرار ندهید:

  • گرد و غبار

 یکی از فضاهایی که می توانند راه ورودی گرد و غبار به منزل شما باشند، قطعا پنجره ها می باشند. گرد و غبار ها در طولانی مدت ممکن است به اجزای پیانو شما آسیب بزنند. و همچنین زیبایی ساز شما را کاهش دهند، در نتیجه سعی کنید ساز خود را تا جایی که امکان دارد در کنار پنجره قرار ندهید یا به منظور جلوگیری از این موضوع بعد از استفاده از ساز خود درب آن را ببندید یا از کاور مخصوص پیانو به کار ببرید.

نگهداری-پیانو

  • تابش مستقیم نور خورشید

در نظر داشته باشید که محیط پیانو به گونه ای انتخاب شود که در معرض تابش مستقیم نور خورشید نباشد، به این دلیل که تابش مستقیم نور خورشید در طولانی مدت سبب از بین رفتن رنگ ساز و حتی در مواردی موجب ترک برداشتن چوب ساز یا صفحه رزونانس ساز می شود. ولی در حالتی که فقط مکان مناسب در اختیار شما برای قرار دادن ساز کنار پنجره بود، در طول روز ( بخصوص در فصل تابستان) از پرده مناسب برای کاهش تابش نور به ساز استفاده نمایید.

رعایت فاصله مناسب ساز با وسایل گرمایشی

حتما به این نکته مهم توجه لازم را داشته باشید که پیانو خود را دور از هر گونه وسیله حرارتی مانند بخاری رادیاتور و … نگهداری کنید. به این موضوع بایستی دقت داشته باشید که فاصله پیانو با وسایلی که گرمای بیشتری از خود ساطع می نمایند بایستی بیشتر باشد. بعنوان مثال در مورد شومینه و بخاری سعی کنید فاصله پیانو شما با شومینه و بخاری حداقل پنج متر باشد. و در مورد رادیاتور و شوفاژ بهتر از حداقل این فاصله سه متر باشد.

دور نگه داشتن پیانو از رطوبت

از قرار دادن ساز خود در محیط هایی که رطوبت زیادی دارند خودداری نمایید، به این دلیل که اجزای سازنده پیانو که با دقت بالا و میلی متری طراحی و ساخته شده‌ اند، از حساسیت زیادی در مقابل رطوبت برخوردار میباشند. رطوبت بالا می تواند اثرات بدی همانند زنگ زدن سیم های ساز، صفحه چدن، چسبندگی صفحه کلید، تاب برداشتن صفحه رزونانس یا تغییر شکل قطعات چوبی اکشن پیانوی شما را در پی داشته باشد. نگهداری پیانو در محل هایی همانند گلخانه‌، کنار آشپزخانه یا نقاطی که احتمال نفوذ و یا حتی پاشیده شدن آب به ساز شما وجود دارد به هیچ وجه توصیه نمی شود. در حالت کلی رطوبت نسبی بین 45 تا 60 درصد، شرایط ایده عالی برای نگهداری ساز شما می باشد. ولی اگر شما به ناچار در مناطقی می باشید که رطوبت زیادی دارد (مثل مناطق شمالی کشورمان )، حتما توصیه می شود که در داخل ساز خود کیسه های رطوبت گیر قرار دهید.

کوک مداوم و منظم نکاتی در مورد نگهداری پیانو

پیانو نیز همانند دیگر سازهای زهی برای تولید صدای مطلوب و ایده‌آل نیاز به کوک شدن دارد. اگرچه کوک کردن پیانو در مقایسه با سازهای مثل ویولن و گیتار بدلیل دارا بودن بیش از ۲۳۰ سیم از پیچیدگی و حساسیت ویژه‌ای برخوردار می باشد  برای اینکه تجربه صدایی خوب و مطبوع و بهتری داشته باشید، سعی کنید که سازتان را به طور مداوم و طبق برنامه منظم کوک کنید.
از قرار دادن اشیاء بر روی پیانو بپرهیزید
از قرار دادن اشیا و وسایل تزیینی بر روی پیانو خودداری نمایید زیرا این کار باعث خسارت زدن به درب، رویه و رنگ آن شده و به علت حالت ارتعاشی مشکلاتی را نیز در زمینه کیفیت صدا برای ساز شما ایجاد خواهد کرد.همچنین ممکن است در هنگام گذاشتن یا جابجایی اشیا روی سازتان به رنگ سازتان آسیب وارد کنید. در نهایت اگر باز هم قصد گذاشتن برخی وسایل روی پیانو خود را دارید، حتما زیر آن پارچه ای نرم بیندازید.

نحوه تمیز نگه داشتن و نگهداری پیانو

گرد و غبار یکی از مهم ترین عواملی است که باعث کثیف شدن لوازم منزل شما از جمله پیانو شما گردد؛ این عامل در هوای بسیاری از شهر ها وجود دارد، پس پیشنهاد می شود به منظور حفظ زیبایی بدنه و کلید های سازتان، در فواصل زمانی مشخص پیانو خود را تمیز کنید. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که تمیز کردن پیانو شما تنها در زیبایی ساز شما تاثیر ندارد و این کار همچنین باعث طول عمر پیانو شما نیز می گردد.
این نکته نیز حائز اهمیت است که در صورتی که پیانو شما دیجیتال باشد، در صورتی که گرد و غبار به داخل اسپیکرهای ساز شما نفوذ کرده باشد، ساز شما دیگر صدای رسا و شفاف گذشته را تولید نخواهد کرد، پس تمیز نگاه داشتن پیانو دیجیتال شما باعث می شود ساز شما همیشه از صدای خوبی برخوردار باشد. برای کسب اطلاعات بیتر درباره انوا عپیانو، مطلب راهنمای خرید پیانو مدل های مختلف را مطالعه کنید.

نکاتی مهم برای تمیز نگه داشتن پیانو

البته شما با رعایت چند اصول، می توانید میزان دفعات مورد نیاز برای پاکیزه و تمیز نگاه داشتن ساز خود را کاهش دهید:
1) پیش از استفاده از ساز برای تمرین یا نواختن، حتما دست های خود را بشویید تا چربی و سایر مواردی که ممکن است روی دست شما باشد به کلاویه ها نچسبد.

2) همانطور که در بخش مربوط به اثرات گرد و غبار بر روی پیانو بیان شد، یک راه مفید برای کاهش میزان گرد و غباری که بر روی ساز شما می نشیند این است که ساز خود را پس از استفاده با کاور ( یا حداقل یک پارچه معمولی) بپوشانید تا از نشستن گرد و غبار بر روی سازتان یا نفوذ گرد و غبار به سازتان جلوگیری کنید.

3) نکته بسیار مهم که هم برای سالم نگه داشتن ساز شما و هم برای تمیز نگه داشتن ساز شما دارای اهمیت است این است که به هیچ وجه در زمان استفاده از ساز یا در حالی که پشت سازتان باشید از خوردن و آشامیدن پرهیز نمایید و به دیگران نیز این اجازه را ندهید، به این دلیل که این کار نه تنها ممکن است موجب کثیف شدن ساز شما شود بلکه ممکن است در صورت ریختن مایعات بخصوص در مورد پیانو های دیجیتال موجب خراب شدن ساز شما شود.

نگهداری-پیانو

نکات مهم مربوط به تمیز کردن بدنه و کلید های پیانو

دستمال مناسب برای پاک کردن

ایده آل ترین پارچه جهت تمیز کردن پیانو پارچه های مخصوص این کار می باشند که بسیار نرم هستند، حاوی مواد خاصی هستند و در زمان برخورد با سطح بیرونی پیانو دارای الکتریسیته ساکن شده و گرد و غبار را به خود جذب می نمایند. در صورت عدم به دسترسی به این پارچه ها، توصیه می شود که برای تمیز کردن و پاک کردن گرد و غبار از روی بدنه و کلاویه های پیانو، از دستمال های مخصوص تمیز کردن تلویزیون‌های ال ای دی یا ال سی دی استفاده کنید.این توصیه به این دلیل است که دستمال های معمولی به دلیل داشتن الیاف زبر ممکن است به رنگ پیانوی شما آسیب بزنند و خراش های سطحی در آن ایجاد کنند.

مواد شوینده

هرگز از مواد شیمیایی و حلال های قوی برای تمیز کردن بدنه و شستشوی کلید ها استفاده نکنید زیرا این مواد به راحتی می توانند روکش یا پولیش ساز شما را از بین ببرند. اما اگر قصد دارید از اسپری استفاده کنید، سعی کنید از مواد پاک کننده مخصوص لوازم خانگی استفاده کنید.

ریختن لاک، رنگ و مواردی مشابه آن روی پیانو

توجه داشته باشید که در زمان ریختن لاک، رنگ و مواردی مانند آن ها روی بدنه پیانو یا کلاویه ها، هرگز از استون یا الکل برای پاکسازی آنها استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد خوردگی در بدنه یا ذوب شدم کلاویه ها می‌شود. در صورت بروز چنین مسائلی میتوانید با هماهنگی با شرکتی که پیانو را از آن خریداری کردید، از افراد متخصص برای رفع این مشکل کمک بگیرید.
4) در هنگام پاک کردن پیانو انگشتر، ساعت و یا هر چیزی که ممکن است باعث مخدوش شدن پیانو شود را از دست خود خارج کنید.

تمیز کردن بدنه و نگهداری پیانو

همانطور که بیان شد برای تمیز کردن پیانو باید حتما از پارچه های بسیار لطیف استفاده نمود و این اشتباه را مرتکب نشوید که بخواهید با دستمال کاغذی گرد و غبار نشسته بر روی بدنه ساز خود را پاک نمایید. به منظور پاک کردن بدنه و پدال پیانو می توانید فقط مقدار خیلی کمی پارچه را مرطوب نمایید. و در زمان کشیدن پارچه بر روی بدنه پیانو دقت کنید که ناخن شما با پیانو برخورد نکند. پارچه مرطوب را به آرامی روی سطح پیانو بکشید و بلافاصله با دستمال خشک و لطیف دیگری آن را خشک نمایید تا مانع از لک افتادن روی محلی که تمیز کرده اید بشود.

تمیز کردن کلید های پیانو

چربی و عرق موجود در انگشتان شما می‌ توانند به‌ آسانی گرد و خاک را به‌ خود جذب نموده و موجب کثیف شدن کلاویه‌ ها شوند همانگونه که گفته شد، شما می توانید از دستمال های مخصوص تمیز کردن تلویزیون‌ های ال ای دی یا ال سی دی جهت پاک کردن کلاویه های ساز خود به کار ببرید. اگر قصد دارید جهت تمیز کردن کلید های پیانو خود از اسپری مورد استفاده قرار دهید، از مواد پاک کننده مخصوص لوازم خانگی به کار ببرید و در زمان تمیز کردن کلاویه های پیانو توجه داشته باشید در حالتی که ماده پاک کننده بصورت اسپری است، از پاشیدن مستقیم به سطح کلید ها خودداری نمایید، به این دلیل که کناره های کلیدهای پیانو اغلب فاقد روکش بوده و مایع اسپری می تواند بین کلیدهای پیانو چکیده و موجب خرابی آنها شود. برای جلوگیری از این کار اسپری را به یک پارچه نرم پاشیده و به کمک آن کلید ها را تمیز کنید. بلافاصله بعد از تمیز نمودن کلیدها باید آن ها را با پارچه نرم دیگری خشک کنید.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *